Ero sivun ”Python” versioiden välillä
p (→Lisäkirjastot) |
p (→Lisäkirjastot) |
||
Rivi 14: | Rivi 14: | ||
===Lisäkirjastot=== | ===Lisäkirjastot=== | ||
*[[wxPython]] - Graafiset käyttöliittymät | *[[wxPython]] - Graafiset käyttöliittymät | ||
*[[ | *[[pyGame]] - Peliohjelmointimoduuli | ||
== Käyttö == | == Käyttö == |
Versio 11. maaliskuuta 2016 kello 17.46
Python on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava.
Moduulit
- Math - Matemaattiset laskutoimitukset
- Random - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
- Tkinter - Graafiset käyttöliittymät
- Os - Käyttöjärjestelmän palvelut
- Picle - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
- Time -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
- Sys - Järjestelmän palvelut
- Zipfile - Zip paketit
Lisäkirjastot
Käyttö
Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu paketinhallinnasta):
$ python >>> print("linux.fi") linux.fi
Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä .py:
# ohjelma.py
for i in range(3):
print(i)
Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla
$ python ohjelma.py
Jolloin konsoliin tulostuisi
0 1 2
Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla ./ohjelma.py, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:
#!/usr/bin/env python
Tällöin tiedostolla on oltava suoritusoikeudet.
Graafisia Python käyttöliittymiä
- PyCrust on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyShell on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyPE on koodimuokkain.
- Spe [1] on Python koodimuokkain.