Ero sivun ”CMake syvemmin” versioiden välillä
Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 200: | Rivi 200: | ||
Vielä emme siis ole päässeet nauttimaan cmake:n erityisen hienoista ominaisuuksista, mutta ensimmäisen C/C++-ohjelman onnistuimme kuitenkin kääntää ajettavaksi ohjelmaksi. | Vielä emme siis ole päässeet nauttimaan cmake:n erityisen hienoista ominaisuuksista, mutta ensimmäisen C/C++-ohjelman onnistuimme kuitenkin kääntää ajettavaksi ohjelmaksi. | ||
== Cmake-ohjelman mallien käyttäminen == | == Cmake-ohjelman mallien käyttäminen == | ||
C++/C-ohjelmalle mallin luominen cmake:n ja CMakeLists.txt:n avulla. Ensimmäisessä esimerkissämme tulostimme message-käskyllä projektin tiedot tulostusjonoon. Nyt lisäämme kyseiset tiedot ohjelmamme lähdekoodeihin, jotka sitten tulostamme ajettavassa ohjelmassa. | |||
Luomme projektimme juureen cmakemallit-kansion, johon kirjoitamme cmake-kielellä pohjan käännettäävää ohjelmaa varten. Annamme tiedostonnimeksi asetukset.cmake. | |||
Luo projektikansiomme juureen cmake-kansio, johon luo config.h.cmake-tiedosto. Siihen kirjoita seuraava sisältö: | |||
<syntaxhighlight lang=CMake line > | |||
#ifndef CONFIG_H | |||
#define CONFIG_H | |||
#define PROJECT "@PROJECT_NAME@" | |||
#define PROJECT_VERSION "@PROJECT_VERSION@" | |||
#define PROJECT_VERSION_MAJOR "@PROJECT_VERSION_MAJOR@" | |||
#define PROJECT_VERSION_MINOR "@PROJECT_VERSION_MINOR@" | |||
#define PROJECT_VERSION_PATCH "@PROJECT_VERSION_PATCH@" | |||
#define PROJECT_VERSION_TWEAK "@PROJECT_VERSION_TWEAK@" | |||
#define PROJECT_HOMEPAGE_URL "@PROJECT_HOMEPAGE_URL@" | |||
#define PROJECT_DESCRIPTION "@PROJECT_DESCRIPTION@" | |||
#endif | |||
</syntaxhighlight> | |||
Malli on siis lähes samanlainen kuin puhdaskin C-otsaketiedosto. ”@...@”-välissä määritellyn cmake-muuttujan cmake muuttaa saman muuttujan arvoksi ennen C-kielisen ohjelman kääntämistä. Nämä ovat siis samat arvot kuin CMakeLists.txt-tiedoston message-käskyllä annetuissa muuttujissa. | |||
Tosin CMakeLists.txt-tiedostoon pitää lisätä käsky, jotta cmake osaa kirjoittaa header-tiedoston oikealla nimellä oikeaan paikkaan. Käsky, joka pitää lisätä on configure_file, ja tarkemmin: | |||
<syntaxhighlight lang=Cmake line start=21> | |||
configure_file(${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/config.h.cmake ${CMAKE_SOURCE_DIR}/src/config.h) | |||
</syntaxhighlight> | |||
se pidän loogisena, että sen paikka on ennen add_executable-käskyä, mutta se saattaa toimia myös sen jälkeen. Tämän muutoksen jälkeen CMakeLists.txt-tiedosto on kokonaisuudessaan seuraavan lainen … | |||
<syntaxhighlight lang=cmake line > | |||
cmake_minimum_required(VERSION 3.21) | |||
project( | |||
"eka-projekti" | |||
VERSION 0.1.0.2 | |||
DESCRIPTION "Ensimmainen cmake-projektini" | |||
HOMEPAGE_URL "https://linux.fi" | |||
LANGUAGES "C" "CXX" | |||
) | |||
message("${PROJECT_NAME} on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot:") | |||
message("Projektin versio on ${PROJECT_VERSION}") | |||
message("Se koostuu neljästä osasta:") | |||
message(${PROJECT_VERSION_MAJOR}) | |||
message(${PROJECT_VERSION_MINOR}) | |||
message(${PROJECT_VERSION_PATCH}) | |||
message(${PROJECT_VERSION_TWEAK}) | |||
message("Projektimme kuvaus on:${PROJECT_DESCRIPTION}") | |||
message("Kotisivuksi olemme määritelleet tutun ${PROJECT_HOMEPAGE_URL}.") | |||
configure_file(${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/config.h.cmake ${CMAKE_SOURCE_DIR}/src/config.h) | |||
add_executable("hello" "src/hello.cpp") | |||
</syntaxhighlight> | |||
Elikkä configure_file-käskyllä lisätään config.h.cmake-tiedoston ohjeiden mukaisesti projektin tiedot C-ystävälliseen muotoon #define-käskyjen muodossa. ${CMAKE_SOURCE_DIR} on lähdekoodin polku, /cmake/config.h.cmake-on lähdekoodipolussa olevan tiedoston nimi. /src/config.h on lähdekoodin (koko)polku, jonne asetustiedosto (config.h) lisätään. | |||
Tämän jälkeen voit testata onnistuuko kääntäminen. | |||
<syntaxhighlight lang=bash line > | |||
d .. | |||
mkdir build | |||
cd build | |||
rm -r * | |||
cmake .. | |||
make all | |||
</syntaxhighlight> | |||
Kääntämisen jälkeen ./hello-ohjelman pitäisi toimia samalla tavalla kuin ennen, mutta jos huomaat, niin projektin src-hakemistoon ilmestyi uusi config.h-tiedosto. Jotta saisimme konkreettista hyötyä mallitiedostosta, niin sen generoima otsaketiedosto kannattaa lisätä hello.cpp ohjelmaan #include-käskyllä: #include ”config.h”. Tämän jälkeen hello.cpp-tiedostomme on siis seuraavan mukainen… | |||
<syntaxhighlight lang=C++ line > | |||
#include <iostream> | |||
#include "config.h" | |||
int main(int args,char **argv) { | |||
std::cout << "ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on " << argv[0] << "\n"; | |||
std::cout << PROJECT; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION ; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MAJOR ; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MINOR; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_PATCH; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_TWEAK; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_HOMEPAGE_URL; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_DESCRIPTION; | |||
std::cout << "\n"; | |||
return 0 | |||
} | |||
</syntaxhighlight> | |||
Tiedosto puu (ilman build-kansiota) on seuraavannäköinen… | |||
<syntaxhighlight lang=bash > | |||
$ tree cmakeprojekti | |||
cmakeprojekti | |||
├── cmake | |||
│ └── config.h.cmake | |||
├── CMakeLists.txt | |||
└── src | |||
├── config.h | |||
└── hello.cpp | |||
3 directories, 4 files | |||
</syntaxhighlight> | |||
Tämän jälkeen voitkin koeajaa ohjelman: | |||
<syntaxhighlight lang=bash line > | |||
cd .. | |||
rm -r build | |||
mkdir build | |||
cd build | |||
cmake .. | |||
make all | |||
./hello | |||
</syntaxhighlight> | |||
./hello:n pitäisi tulostaa seuraavaa… | |||
<syntaxhighlight lang=bash> | |||
eka-projekti | |||
0 | |||
1 | |||
0 | |||
2 | |||
https://linux.fi | |||
Ensimmäinen cmake-projektini | |||
</syntaxhighlight> | |||
== Oman kirjaston lisääminen (.h) == | |||
Cmake:lla voi määritellä ja kääntää omia kirjastoja joko lähdeohjelmien kanssa tai pelkän käännöksen ja otsaketiedostojen (.h) avulla. Lisäämme itse tekemämme kirjaston, joka palauttaa liukulukujen välisen kertolaskun tuloksen palautteena. | |||
Siispä lisäämme lib-hakemiston kirjaston lähdekoodia varten ja include-hakemiston otsaketiedostoja varten. Päätteellä se tapahtuu seuraavalla tavalla, mikäli olet päätteellä projektin build-hakemistossa. | |||
<syntaxhighlight lang=bash line> | |||
mkdir ../lib;touch ../lib/mylib.cpp | |||
mkdir ../include;touch ../include/mylib.h | |||
</syntaxhighlight> | |||
Tämän jälkeen projektin hakemistopuu näyttää tältä: | |||
<syntaxhighlight lang=bash> | |||
cmakeprojekti | |||
├── build | |||
├── cmake | |||
│ └── config.h.cmake | |||
├── CMakeLists.txt | |||
├── include | |||
│ └── mylib.h | |||
├── lib | |||
│ └── mylib.cpp | |||
└── src | |||
├── config.h | |||
└── hello.cpp | |||
</syntaxhighlight> | |||
Kirjoita mylib.h-tiedostoon seuraavanlainen otsaketiedosto: | |||
<syntaxhighlight lang=C line > | |||
#ifndef MYLIB_H | |||
#define MYLIB_H | |||
double multiply(double v1,double v2); | |||
#endif | |||
</syntaxhighlight> | |||
Vastaavasti kirjoita mylib.cpp-tiedostoon seuraavanlainen ohjelmasisältö: | |||
<syntaxhighlight lang=C line > | |||
#include "mylib.h" | |||
double multiply(double v1,double v2) { | |||
// multiply-funktion toteutus. | |||
// Palauttaa v1:n ja v2:n välisen kertolaskun tuloksen. | |||
return v1*v2; | |||
} | |||
</syntaxhighlight> | |||
Jotta voimme testata ohjelman toimintaa, niin meidän pitää tehdä muutoksia (hello.cpp) pääohjelmaamme. Lisäämme #include <mylib.h> ja rivit ohjelman testaamista varten. | |||
Muutosten jälkeen hello.cpp-näyttää tällaiselta: | |||
<syntaxhighlight lang=C++ line > | |||
#include <iostream> | |||
#include "config.h" | |||
#include <mylib.h> | |||
int main(int args,char **argv) { | |||
std::cout << "ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on " << argv[0] << "\n"; | |||
std::cout << PROJECT; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION ; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MAJOR ; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MINOR; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_PATCH; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_TWEAK; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_HOMEPAGE_URL; | |||
std::cout << "\n" << PROJECT_DESCRIPTION; | |||
std::cout << "\n" << multiply(3,5); | |||
if(args>2) { | |||
std::cout << "\n" << multiply(atof(argv[1]) ,atof(argv[2])); | |||
} | |||
std::cout << "\n"; | |||
} | |||
</syntaxhighlight> | |||
Huomioi uudet rivit: 3,15-18 ! | |||
Edelliseen verrattuna ohjelmaan on tullut uusi #include-rivi #include-rivien viimeiseksi, jossa otetaan käyttöön oma tekemä mylib-kirjasto. Sen lisäksi mylib-kirjastossa olevaa multiply-funktiota testataan vakioilla, ja jos ohjelmalle syötetään parametreja kaksi tai enemmän, niin ohjelma yrittää muuttaa niistä kahta ensimmäista numeroksi ja kertoa ne keskenään. Muutokset ovat korostettu keltaisella taustavärillä. | |||
Tämän osion lopuksi teemme tarvittavat muutokset CMakeLists.txt-tiedostoon, tiedostoon lisätään seuraavat rivit configure_file-käskyn jälkeen: | |||
<syntaxhighlight lang=Cmake line start=22 > | |||
add_library(mylib lib/mylib.cpp) | |||
target_include_directories(mylib PUBLIC include) | |||
</syntaxhighlight> | |||
add_library-käskyllä lisätään projektiin mylib.cpp-kirjasto käännettäväksi, ja target_include_directories-käskyllä laitetaan include-hakemisto näkyväksi C/C++-kääntäjälle, josta kääntäjä osaa hakea (.h) header-tiedostot. | |||
CMakeLists.txt-tiedoston loppuun lisätään vielä rivi, jolla kirjasto linkitetään projektin hello.cpp-ohjelmaan. | |||
<syntaxhighlight lang=CMake line Start=28> | |||
target_link_libraries(hello mylib ) | |||
</syntaxhighlight> | |||
Tämän jälkeen CMakeLists.txt-tiedoston pitäisi näyttää tältä: | |||
<syntaxhighlight lang=CMake line > | |||
cmake_minimum_required(VERSION 3.21) | |||
project( | |||
"eka-projekti" | |||
VERSION 0.1.0.2 | |||
DESCRIPTION "Ensimmainen cmake-projektini" | |||
HOMEPAGE_URL "https://linux.fi" | |||
LANGUAGES "C" "CXX" | |||
) | |||
message("${PROJECT_NAME} on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot:") | |||
message("Projektin versio on ${PROJECT_VERSION}") | |||
message("Se koostuu neljästä osasta:") | |||
message(${PROJECT_VERSION_MAJOR}) | |||
message(${PROJECT_VERSION_MINOR}) | |||
message(${PROJECT_VERSION_PATCH}) | |||
message(${PROJECT_VERSION_TWEAK}) | |||
message("Projektimme kuvaus on:${PROJECT_DESCRIPTION}") | |||
message("Kotisivuksi olemme määritelleet tutun ${PROJECT_HOMEPAGE_URL}.") | |||
configure_file(${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/config.h.cmake ${CMAKE_SOURCE_DIR}/src/config.h) | |||
add_library(mylib lib/mylib.cpp) | |||
target_include_directories(mylib PUBLIC include) | |||
add_executable("hello" "src/hello.cpp") | |||
target_link_libraries(hello mylib ) | |||
</syntaxhighlight> | |||
== Oman hello-ohjelman uusien ominaisuuksien kokeilu == | |||
Ensin käännetään ohjelma: | |||
Mene päätteellä projektin juureen, ja suorita alla olevat käskyt. (Sinun tulee tietää, mitä käskyt tekevät, koska väärässä kansiossa annettuna nämä käskyt saattavat tehdä arvaamatonta tuhoa): | |||
<syntaxhighlight lang=bash line > | |||
mkdir build | |||
cd build | |||
rm -r * | |||
cmake .. | |||
make all | |||
</syntaxhighlight> | |||
Suoritusten jälkeen sinulla pitäisi olla valmiiksi käännettynä hello-ohjelma, jota voit testata esimerkiksi seuraavalla tavalla: | |||
<syntaxhighlight lang=bash > | |||
./hello | |||
./hello 5 9 | |||
</syntaxhighlight> | |||
Ohjelma tulostaneen seuraavan kaltaista: | |||
<syntaxhighlight lang=bash > | |||
ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on ./hello | |||
eka-projekti | |||
0.1.0.2 | |||
0 | |||
1 | |||
0 | |||
2 | |||
https://linux.fi | |||
Ensimmainen cmake-projektini | |||
15 | |||
ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on ./hello | |||
eka-projekti | |||
0.1.0.2 | |||
0 | |||
1 | |||
0 | |||
2 | |||
https://linux.fi | |||
Ensimmainen cmake-projektini | |||
15 | |||
45 | |||
</syntaxhighlight> | |||
Tällä hetkellä puun pitäisi näyttää tältä: | |||
<syntaxhighlight lang=bash > | |||
cmakeprojekti | |||
├── cmake | |||
│ └── config.h.cmake | |||
├── CMakeLists.txt | |||
├── include | |||
│ └── mylib.h | |||
├── lib | |||
│ └── mylib.cpp | |||
└── src | |||
├── config.h | |||
└── hello.cpp | |||
</syntaxhighlight> | |||
==Käyttö== | ==Käyttö== | ||
==Katso myös== | ==Katso myös== |
Versio 10. joulukuuta 2024 kello 13.07
CMake | |
---|---|
Käyttöliittymä | teksti |
Lisenssi | cmake |
Kotisivu | cmake.org |
CMaken käytön kuvaus
CMake on työkalu, jolla voidaan tehdä Makefilejä tai valmiita ohjelmistopaketteja. Se on siis Make-käskyä nähden pykälän verran abstraktimpi taso ylöspäin. Cmake:lla voidaan mm. tehdä deb- ja rpm-paketteja cpack-apuohjelman avulla. Lisäksi sen avulla voidaan hallita C/C++ kirjastoja joko valmiiksi käännettyjä moduleita tai luoda omia dynaamisia moduleita.
CMakeLists.txt on tiedosto, jonka perusteella cmake prosessoi ohjelmaprojektin. Ohjelmaprojekti voi olla esimerkiksi:testaus, ohjelman kääntäminen tai ohjelmapaketin luominen. CMakeLists.txt-tiedosto on siis yksi abstraktiotaso Makefile:stä abstraktimpaanpäin. CMakeLists.txt-tiedostot ovat käteviä erityisesti ohjelmoijille, jotka voivat niiden avulla automatisoida projektin Makefilejen ja ohjelmapakettien avulla.
CMakeLists.txt-tiedostossa voi olla monia käskyjä seka erittäin suuri määrä muuttuja-arvoja ja niitä voi itse lisätä. Tärkeimpiä käskyjä ovat esimerkiksi: cmake_minimum_required, project,set, install, include, if/else/elseif/endif, add_subdirectory, add_library, add_executable, target_link_libraries, configure_file, message, foreach, while/endwhile, function.
Kuten käskyistäkin voi päätellä, niin cmake on ohjelmointikieli. Koska siinä pystytään asettamaan muuttujia ja ehdollisia silmukoita, se täyttää kirkkaasti turingkoneen määritelmän. Tämä ohjelmointikieli on erikoistunut ohjelmien käännösten ja pakettien hallintaan. Kieli on case insensitive eli isolla ja pienellä kirjaimella ei ole eroa ohjelman prosessoinnissa. Varatut sanat saa selville käskyillä: cmake --help-command-list, cmake --help-variable-list ja cmake --help-property-list. Jos ajat käskyt, niin huomaat, että varattuja sanoja on todella monta. Esimerksiksi 3.28.3 versiossa on 1389-varattua sanaa. Onneksi kourallisella käskykannalla pääsee hyvin alkuun.
Cmake:n kotisivu on https://cmake.org/, josta löytyvät myös cmake-dokumentaatio. Cmake:n avulla käytetään myös erilaisia testaus-/paketoimis-ja käännösjärjestelmiä, kuten ctest, cpack, make, ninja jne. (joita muita kuin ctest:iä käytetään tässä esittelyssä).
Ensimmäinen cmake-projekti
make:n avulla pienen projektin kääntäminen: Luo kansio cmakeprojekti, ja sinne tiedosto: CMakeLists.txt Esim. päätteellä:
mkdir cmakeprojekti
cd cmakeprojekti
touch CMakeLists.txt
Kirjoita tiedostoon seuraavat rivit:
cmake_minimum_required(VERSION 3.21)
project(
"eka-projekti"
VERSION 0.1.0.2
DESCRIPTION "Ensimmainen cmake-projektini"
HOMEPAGE_URL "https://linux.fi"
LANGUAGES "C" "CXX"
)
message("${PROJECT_NAME} on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot:")
message("Projektin versio on ${PROJECT_VERSION}")
message("Se koostuu neljästä osasta:")
message(${PROJECT_VERSION_MAJOR})
message(${PROJECT_VERSION_MINOR})
message(${PROJECT_VERSION_PATCH})
message(${PROJECT_VERSION_TWEAK})
message("Projektimme kuvaus on:${PROJECT_DESCRIPTION}")
message("Kotisivuksi olemme määritelleet tutun ${PROJECT_HOMEPAGE_URL}.")
Ensimmäinen rivi määrittelee, mikä cmake:n versio vähintään vaaditaan CMakeLists.txt:n suoritukseen. Project-käskyllä määritellään projektin nimi, versio, kuvaus,kotisivu ja ohjelmointikielet. Message-käskyllä tulostetaan käännösjonoon tekstiä. Tämän avulla voimme siis tulostaa projektimme tiedot. Rivillä 11 tulostamme käännösjonoon projektimme nimen, joka on nimeltään ”eka-projekti”. Projektin nimessä tulee olla vähintään yksi miinus (’-’)merkki. Seuraavasssa rivissä tulostamme projektin täyden version, joka siis on 0.1.0.2, kuten olimme project-käskyssä sen määritelleet. Seuraavat kolme message-käskyä kirjoittaa parsitun (järjestyksessä: MAJOR.MINOR.PATCH.TWEAK)versionumeron. Niiden jälkeen kirjoitetaan projektin kuvaus (PROJECT_DESCRIPTION). Viimeisessä message-rivissä tulostuu projektin kotisivu (PROJECT_HOMEPAGE_URL).
Nyt voimme ”kääntää” projektimme, joten luomme projektin juureen kansion build, ja ajamme cmake-ohjelman sieltä osoitettuna alempaan kansioon. (HUOM: ainakin cmake-paketti pitää olla asennettuna ennen ohjelman onnistunutta ajoa.)
mkdir build
cd build
cmake ..
make all
Ohjelman pitäisi tulostaa seuraavaa…
eka-projekti on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot: Projektin versio on 0.1.0.2 Se koostuu neljästä osasta: 0 1 0 2 Projektimme kuvaus on:Ensimmainen cmake-projektini Kotisivuksi olemme määritelleet tutun https://linux.fi. -- Configuring done (0.0s) -- Generating done (0.0s) -- Build files have been written to: /home/.../cmakeprojekti/build
Huomioitavaa on, ettei make all-käsky kirjoita mitään, eikä se luo ajettavia tiedostoja. Toisaalta cmake-ohjelma ei myöskään anna mitään virheilmoituksia, niin siksi voimme määritellä tämän testin onnistuneeksi. Lisäksi on huomoitavaa, että muuttujien nimet (VERSION, DESCRIPTION, HOMEPAGE_URL ja LANGUAGES) on kirjoitettava suurilla kirjaimilla, jotta ne toimivat.
Ensimmäinen C/C++ ohjelma
Seuraavaksi voimmekin tehdä ensimmäisen käännettävän C/C++-ohjelman. Se kirjoitetaan oikeaoppisesti src-alikansioon, joten teemme sille projektikansiomme juureen uuden kansion. Päätteellä voisi kirjoittaa seuraavaa:
cd ..
mkdir src
touch src/hello.cpp
Ensimmäisessä rivissä siirrymme build-kansiosta projektin juurikansioon. Luomme sen alle src-kansion, jossa on hyvä pitää projektimme C/C++-lähdetiedostoja.
Kirjoita äsken src-hakemistoon luotuun hello.cpp-ohjelmaan seuraavan (Esimerkin) sisältö, ja tallenna se.
#include <iostream>
int main(int args,char **argv) {
std::cout << "ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on " << argv[0] << "\n";
return 0;
}
Ohjelman voi kääntää käskyllä build-kansiostamme:
cd build
g++ ../src/hello.cpp -o hello
Ohjelman ajaminen tapahtuu seuraavasti:
./hello
Seuraavaksi menemme takaisin build-kansioon, ja poistamme cmake:n tekemät tiedostot rm -r -käskyllä (varovasti rm -r käskyn kanssa, sillä se voi tuhota pahimmassa tapauksessa koko käyttäjän kotikansion, ja root-käyttäjänä se voi tuhota koko järjestelmän.).
d ..
rm -r build
mkdir build
cd build
cmake ..
make all
Huomaa, että edelleenkin ohjelmat (cmake ja make) suoriutuvat toimistaan ilman virheilmoituksia, mutta edelleenkään tuotoksena ei tule käänettyä ohjelmaa.
Ajamisen jälkeen huomaamme, ettei cmake-käännä ohjelmaa, vaan se toimii edelleen samalla tavalla kuin aiemminkin eli tulostaa eka-projekti:n tiedot. Jotta saadaksemme cmake:n kääntämään ohjelman pitää meidän tehdä pieniä muutoksia. Lisäämme seuraavanlaisen rivin aikaisemmin luomamme CMakeLists.txt-tiedoston loppuun:
add_executable("hello" "src/hello.cpp")
Lisäyksen jälkeen CMakeLists.txt-tiedoston pitäisi näyttää tältä:
cmake_minimum_required(VERSION 3.21)
project(
"eka-projekti"
VERSION 0.1.0.2
DESCRIPTION "Ensimmainen cmake-projektini"
HOMEPAGE_URL "https://linux.fi"
LANGUAGES "C" "CXX"
)
message("${PROJECT_NAME} on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot:")
message("Projektin versio on ${PROJECT_VERSION}")
message("Se koostuu neljästä osasta:")
message(${PROJECT_VERSION_MAJOR})
message(${PROJECT_VERSION_MINOR})
message(${PROJECT_VERSION_PATCH})
message(${PROJECT_VERSION_TWEAK})
message("Projektimme kuvaus on:${PROJECT_DESCRIPTION}")
message("Kotisivuksi olemme määritelleet tutun ${PROJECT_HOMEPAGE_URL}.")
add_executable("hello" "src/hello.cpp")
Nyt voimmekin ajaa cmake ja make all -ohjelmat build-hakemistostamme eli päätteessä (varmuuden vuoksi tässä poistetaan aiemmin luotu build-kansion sisältö. Todennäköisesti mkdir build antaa virheilmoituksen, kun kyseinen hakemisto on jo olemassa):
cd ..
mkdir build
cd build
rm -r *
cmake ..
make all
Komentosarjan pitäisi olla vastaavaa kuin tämä:
-- The C compiler identification is GNU 13.2.0
-- The CXX compiler identification is GNU 13.2.0
-- Detecting C compiler ABI info
-- Detecting C compiler ABI info - done
-- Check for working C compiler: /usr/bin/cc - skipped
-- Detecting C compile features
-- Detecting C compile features - done
-- Detecting CXX compiler ABI info
-- Detecting CXX compiler ABI info - done
-- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++ - skipped
-- Detecting CXX compile features
-- Detecting CXX compile features - done
eka-projekti on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot:
Projektin versio on 0.1.0.2
Se koostuu neljästä osasta:
0
1
0
2
Projektimme kuvaus on:Ensimmainen cmake-projektini
Kotisivuksi olemme määritelleet tutun https://linux.fi.
-- Configuring done (0.6s)
-- Generating done (0.0s)
-- Build files have been written to: /home/.../cmakeprojekti/build
Sitten cmake-ohjelman ajamisen jälkeen ajamme make-ohjelman (make all).
make all
[ 50%] Building CXX object CMakeFiles/hello.dir/src/hello.cpp.o
[100%] Linking CXX executable hello
[100%] Built target hello
Nyt ohjelma on käännetty, ja sen pitäisi tulostaa seuraavaa, kun ohjelman ajaa...
./hello ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on ./hello
Vielä emme siis ole päässeet nauttimaan cmake:n erityisen hienoista ominaisuuksista, mutta ensimmäisen C/C++-ohjelman onnistuimme kuitenkin kääntää ajettavaksi ohjelmaksi.
Cmake-ohjelman mallien käyttäminen
C++/C-ohjelmalle mallin luominen cmake:n ja CMakeLists.txt:n avulla. Ensimmäisessä esimerkissämme tulostimme message-käskyllä projektin tiedot tulostusjonoon. Nyt lisäämme kyseiset tiedot ohjelmamme lähdekoodeihin, jotka sitten tulostamme ajettavassa ohjelmassa. Luomme projektimme juureen cmakemallit-kansion, johon kirjoitamme cmake-kielellä pohjan käännettäävää ohjelmaa varten. Annamme tiedostonnimeksi asetukset.cmake.
Luo projektikansiomme juureen cmake-kansio, johon luo config.h.cmake-tiedosto. Siihen kirjoita seuraava sisältö:
#ifndef CONFIG_H
#define CONFIG_H
#define PROJECT "@PROJECT_NAME@"
#define PROJECT_VERSION "@PROJECT_VERSION@"
#define PROJECT_VERSION_MAJOR "@PROJECT_VERSION_MAJOR@"
#define PROJECT_VERSION_MINOR "@PROJECT_VERSION_MINOR@"
#define PROJECT_VERSION_PATCH "@PROJECT_VERSION_PATCH@"
#define PROJECT_VERSION_TWEAK "@PROJECT_VERSION_TWEAK@"
#define PROJECT_HOMEPAGE_URL "@PROJECT_HOMEPAGE_URL@"
#define PROJECT_DESCRIPTION "@PROJECT_DESCRIPTION@"
#endif
Malli on siis lähes samanlainen kuin puhdaskin C-otsaketiedosto. ”@...@”-välissä määritellyn cmake-muuttujan cmake muuttaa saman muuttujan arvoksi ennen C-kielisen ohjelman kääntämistä. Nämä ovat siis samat arvot kuin CMakeLists.txt-tiedoston message-käskyllä annetuissa muuttujissa. Tosin CMakeLists.txt-tiedostoon pitää lisätä käsky, jotta cmake osaa kirjoittaa header-tiedoston oikealla nimellä oikeaan paikkaan. Käsky, joka pitää lisätä on configure_file, ja tarkemmin:
configure_file(${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/config.h.cmake ${CMAKE_SOURCE_DIR}/src/config.h)
se pidän loogisena, että sen paikka on ennen add_executable-käskyä, mutta se saattaa toimia myös sen jälkeen. Tämän muutoksen jälkeen CMakeLists.txt-tiedosto on kokonaisuudessaan seuraavan lainen …
cmake_minimum_required(VERSION 3.21)
project(
"eka-projekti"
VERSION 0.1.0.2
DESCRIPTION "Ensimmainen cmake-projektini"
HOMEPAGE_URL "https://linux.fi"
LANGUAGES "C" "CXX"
)
message("${PROJECT_NAME} on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot:")
message("Projektin versio on ${PROJECT_VERSION}")
message("Se koostuu neljästä osasta:")
message(${PROJECT_VERSION_MAJOR})
message(${PROJECT_VERSION_MINOR})
message(${PROJECT_VERSION_PATCH})
message(${PROJECT_VERSION_TWEAK})
message("Projektimme kuvaus on:${PROJECT_DESCRIPTION}")
message("Kotisivuksi olemme määritelleet tutun ${PROJECT_HOMEPAGE_URL}.")
configure_file(${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/config.h.cmake ${CMAKE_SOURCE_DIR}/src/config.h)
add_executable("hello" "src/hello.cpp")
Elikkä configure_file-käskyllä lisätään config.h.cmake-tiedoston ohjeiden mukaisesti projektin tiedot C-ystävälliseen muotoon #define-käskyjen muodossa. ${CMAKE_SOURCE_DIR} on lähdekoodin polku, /cmake/config.h.cmake-on lähdekoodipolussa olevan tiedoston nimi. /src/config.h on lähdekoodin (koko)polku, jonne asetustiedosto (config.h) lisätään.
Tämän jälkeen voit testata onnistuuko kääntäminen.
d ..
mkdir build
cd build
rm -r *
cmake ..
make all
Kääntämisen jälkeen ./hello-ohjelman pitäisi toimia samalla tavalla kuin ennen, mutta jos huomaat, niin projektin src-hakemistoon ilmestyi uusi config.h-tiedosto. Jotta saisimme konkreettista hyötyä mallitiedostosta, niin sen generoima otsaketiedosto kannattaa lisätä hello.cpp ohjelmaan #include-käskyllä: #include ”config.h”. Tämän jälkeen hello.cpp-tiedostomme on siis seuraavan mukainen…
#include <iostream>
#include "config.h"
int main(int args,char **argv) {
std::cout << "ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on " << argv[0] << "\n";
std::cout << PROJECT;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION ;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MAJOR ;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MINOR;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_PATCH;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_TWEAK;
std::cout << "\n" << PROJECT_HOMEPAGE_URL;
std::cout << "\n" << PROJECT_DESCRIPTION;
std::cout << "\n";
return 0
}
Tiedosto puu (ilman build-kansiota) on seuraavannäköinen…
$ tree cmakeprojekti
cmakeprojekti
├── cmake
│ └── config.h.cmake
├── CMakeLists.txt
└── src
├── config.h
└── hello.cpp
3 directories, 4 files
Tämän jälkeen voitkin koeajaa ohjelman:
cd ..
rm -r build
mkdir build
cd build
cmake ..
make all
./hello
./hello:n pitäisi tulostaa seuraavaa…
eka-projekti
0
1
0
2
https://linux.fi
Ensimmäinen cmake-projektini
Oman kirjaston lisääminen (.h)
Cmake:lla voi määritellä ja kääntää omia kirjastoja joko lähdeohjelmien kanssa tai pelkän käännöksen ja otsaketiedostojen (.h) avulla. Lisäämme itse tekemämme kirjaston, joka palauttaa liukulukujen välisen kertolaskun tuloksen palautteena.
Siispä lisäämme lib-hakemiston kirjaston lähdekoodia varten ja include-hakemiston otsaketiedostoja varten. Päätteellä se tapahtuu seuraavalla tavalla, mikäli olet päätteellä projektin build-hakemistossa.
mkdir ../lib;touch ../lib/mylib.cpp
mkdir ../include;touch ../include/mylib.h
Tämän jälkeen projektin hakemistopuu näyttää tältä:
cmakeprojekti
├── build
├── cmake
│ └── config.h.cmake
├── CMakeLists.txt
├── include
│ └── mylib.h
├── lib
│ └── mylib.cpp
└── src
├── config.h
└── hello.cpp
Kirjoita mylib.h-tiedostoon seuraavanlainen otsaketiedosto:
#ifndef MYLIB_H
#define MYLIB_H
double multiply(double v1,double v2);
#endif
Vastaavasti kirjoita mylib.cpp-tiedostoon seuraavanlainen ohjelmasisältö:
#include "mylib.h"
double multiply(double v1,double v2) {
// multiply-funktion toteutus.
// Palauttaa v1:n ja v2:n välisen kertolaskun tuloksen.
return v1*v2;
}
Jotta voimme testata ohjelman toimintaa, niin meidän pitää tehdä muutoksia (hello.cpp) pääohjelmaamme. Lisäämme #include <mylib.h> ja rivit ohjelman testaamista varten.
Muutosten jälkeen hello.cpp-näyttää tällaiselta:
#include <iostream>
#include "config.h"
#include <mylib.h>
int main(int args,char **argv) {
std::cout << "ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on " << argv[0] << "\n";
std::cout << PROJECT;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION ;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MAJOR ;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_MINOR;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_PATCH;
std::cout << "\n" << PROJECT_VERSION_TWEAK;
std::cout << "\n" << PROJECT_HOMEPAGE_URL;
std::cout << "\n" << PROJECT_DESCRIPTION;
std::cout << "\n" << multiply(3,5);
if(args>2) {
std::cout << "\n" << multiply(atof(argv[1]) ,atof(argv[2]));
}
std::cout << "\n";
}
Huomioi uudet rivit: 3,15-18 !
Edelliseen verrattuna ohjelmaan on tullut uusi #include-rivi #include-rivien viimeiseksi, jossa otetaan käyttöön oma tekemä mylib-kirjasto. Sen lisäksi mylib-kirjastossa olevaa multiply-funktiota testataan vakioilla, ja jos ohjelmalle syötetään parametreja kaksi tai enemmän, niin ohjelma yrittää muuttaa niistä kahta ensimmäista numeroksi ja kertoa ne keskenään. Muutokset ovat korostettu keltaisella taustavärillä.
Tämän osion lopuksi teemme tarvittavat muutokset CMakeLists.txt-tiedostoon, tiedostoon lisätään seuraavat rivit configure_file-käskyn jälkeen:
add_library(mylib lib/mylib.cpp)
target_include_directories(mylib PUBLIC include)
add_library-käskyllä lisätään projektiin mylib.cpp-kirjasto käännettäväksi, ja target_include_directories-käskyllä laitetaan include-hakemisto näkyväksi C/C++-kääntäjälle, josta kääntäjä osaa hakea (.h) header-tiedostot. CMakeLists.txt-tiedoston loppuun lisätään vielä rivi, jolla kirjasto linkitetään projektin hello.cpp-ohjelmaan.
target_link_libraries(hello mylib )
Tämän jälkeen CMakeLists.txt-tiedoston pitäisi näyttää tältä:
cmake_minimum_required(VERSION 3.21)
project(
"eka-projekti"
VERSION 0.1.0.2
DESCRIPTION "Ensimmainen cmake-projektini"
HOMEPAGE_URL "https://linux.fi"
LANGUAGES "C" "CXX"
)
message("${PROJECT_NAME} on ensimmäinen projektimme, ja tässä on sen tiedot:")
message("Projektin versio on ${PROJECT_VERSION}")
message("Se koostuu neljästä osasta:")
message(${PROJECT_VERSION_MAJOR})
message(${PROJECT_VERSION_MINOR})
message(${PROJECT_VERSION_PATCH})
message(${PROJECT_VERSION_TWEAK})
message("Projektimme kuvaus on:${PROJECT_DESCRIPTION}")
message("Kotisivuksi olemme määritelleet tutun ${PROJECT_HOMEPAGE_URL}.")
configure_file(${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/config.h.cmake ${CMAKE_SOURCE_DIR}/src/config.h)
add_library(mylib lib/mylib.cpp)
target_include_directories(mylib PUBLIC include)
add_executable("hello" "src/hello.cpp")
target_link_libraries(hello mylib )
Oman hello-ohjelman uusien ominaisuuksien kokeilu
Ensin käännetään ohjelma: Mene päätteellä projektin juureen, ja suorita alla olevat käskyt. (Sinun tulee tietää, mitä käskyt tekevät, koska väärässä kansiossa annettuna nämä käskyt saattavat tehdä arvaamatonta tuhoa):
mkdir build
cd build
rm -r *
cmake ..
make all
Suoritusten jälkeen sinulla pitäisi olla valmiiksi käännettynä hello-ohjelma, jota voit testata esimerkiksi seuraavalla tavalla:
./hello
./hello 5 9
Ohjelma tulostaneen seuraavan kaltaista:
ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on ./hello
eka-projekti
0.1.0.2
0
1
0
2
https://linux.fi
Ensimmainen cmake-projektini
15
ohjelman ajotiedoston nimi hakemistopolkuineen on ./hello
eka-projekti
0.1.0.2
0
1
0
2
https://linux.fi
Ensimmainen cmake-projektini
15
45
Tällä hetkellä puun pitäisi näyttää tältä:
cmakeprojekti
├── cmake
│ └── config.h.cmake
├── CMakeLists.txt
├── include
│ └── mylib.h
├── lib
│ └── mylib.cpp
└── src
├── config.h
└── hello.cpp