Ero sivun ”Scons” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p luokitus |
p Parempi ja luettavampi rakenne, myös malline |
||
| Rivi 1: | Rivi 1: | ||
SCons | {{Ohjelma | ||
| nimi = SCons | |||
| logo = | |||
| kuva = | |||
| kuvateksti = | |||
| tekijä = Steven Knight | |||
| kehittäjä = SCons Development Team | |||
| moottori = | |||
| ensijulkaisu = 13. joulukuuta 2001 | |||
| vakaaversio = 4.9.1 | |||
| vakaapvm = 27. maaliskuuta 2025 | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = [[Python]] | |||
| käyttöliittymä = Komentorivi (CLI) | |||
| tyyppi = Rakennusautomaatiotyökalu, Kehitystyökalu | |||
| lisenssi = [[MIT]]-lisenssi | |||
| kotisivu = [http://scons.org/ scons.org] | |||
| lähdekoodi = [https://github.com/SCons/scons github.com/SCons/scons] | |||
}} | |||
'''SCons – Moderni ohjelmiston rakennustyökalu''' | |||
SCons on tietotekniikassa käytetty alustariippumaton ohjelmistojen rakennustyökalu. Sen päätehtävä on automatisoida ja hallita ohjelmistoprojektien käännös- ja rakennusprosesseja. Se analysoi lähdekooditiedostojen riippuvuudet ja generoi lopulliset binääritiedostot asennettavaksi kohdekäyttöjärjestelmäalustalle. | |||
SConsin tärkein ero perinteisiin työkaluihin, kuten GNU:n make-järjestelmään, on sen perustuminen Python-skripteihin sekä luotettavaan riippuvuuksien hallintaan. | |||
== Keskeiset ominaisuudet == | |||
SCons korvaa perinteiset ''make''- ja ''autoconf''-työkalut tarjoamalla yhtenäisen ja tehokkaamman ratkaisun. | |||
* '''Python-skriptit konfiguraationa:''' Konfiguraatiotiedostot ovat Python-skriptejä (SConstruct ja SConscript). Tämä antaa käyttäjälle mahdollisuuden hyödyntää yleiskäyttöisen ohjelmointikielen logiikkaa, ehtoja ja tietorakenteita monimutkaisten rakennusvaatimusten kuvaamiseen. | |||
* '''Sisällönperusteinen uudelleenrakennus (MD5):''' SCons tunnistaa tiedostojen muutokset MD5-tunnisteiden (hash-summien) avulla. Tämä eroaa make:sta, joka tarkistaa vain tiedoston aikaleiman. MD5-tunnisteiden käyttö takaa, että: | |||
** Vain aidosti muuttuneet tiedostot käännetään uudelleen. | |||
** Käännökset ovat luotettavia myös siirrettäessä projekteja tai tiedostojärjestelmän muutosten jälkeen. | |||
* '''Automaattinen riippuvuusanalyysi:''' Työkalussa on sisäänrakennettu, älykäs riippuvuusanalyysi [[C]]-, [[C++]]- ja [[Fortran]]-koodille. Se skannaa automaattisesti lähdekoodin #include-lauseet, eikä kehittäjän tarvitse ylläpitää riippuvuuksia manuaalisesti. Riippuvuusanalyysiä voidaan helposti laajentaa myös muille kielille tai tiedostotyypeille. | |||
* '''Alustariippumattomuus ja monikielituki:''' Koska SCons on [[Python]]-pohjainen, se on helposti asennettavissa ja toimii suoraan kaikilla yleisillä käyttöjärjestelmillä (Linux, Windows, macOS). Se tukee sisäänrakennettuna laajaa valikoimaa kieliä ja teknologioita, mukaan lukien: | |||
** '''Ohjelmointikielet:''' [[C]], [[C++]], [[D]], [[Java,]] [[Fortran]], [[Objective-C]], [[Qt]] ja [[SWIG]]. | |||
** '''Muut:''' [[Yacc]], [[Lex]], [[TeX]]- ja [[LaTeX]]-dokumentit. | |||
* '''Kehitysympäristöjen tuki:''' SCons pystyy käyttämään ja generoimaan konfiguraatiotiedostoja suosituille IDE-ympäristöille, kuten Microsoft Visual Studiolle (.dsp-, .dsw-, .sln- ja .vcproj-tiedostojen generointi). | |||
* '''Muut Edut:''' | |||
** Tukee rinnakkaista ohjelman kääntämistä hyödyntäen nykyaikaisia moniydinprosessoreita. | |||
** Rakennusprosessiin voidaan lisätä omia käyttäjän määrittelemiä rakennusvaiheita. | |||
== Käyttökohteet == | |||
SConsin luotettavuus ja joustavuus ovat tehneet siitä suositun valinnan monissa merkittävissä sovelluksissa ja peleissä: | |||
* [[The Battle for Wesnoth]] | |||
* [[Doom 3]] | |||
* [[MongoDB]] | |||
* [[OpenNebula]] | |||
* [[Wolfenstein: Enemy Territory]] | |||
* [[Godot]] (pelimoottori) | |||
[[Luokka:Kehitystyökalut]] | [[Luokka:Kehitystyökalut]] | ||
Versio 13. marraskuuta 2025 kello 23.01
| SCons | |
|---|---|
| Tekijä(t) | Steven Knight |
| Kehittäjä(t) | SCons Development Team |
| Ensijulkaisu | 13. joulukuuta 2001 |
| Vakaa versio | 4.9.1 / 27. maaliskuuta 2025 |
| Ohjelmoitu | Python |
| Käyttöliittymä | Komentorivi (CLI) |
| Tyyppi | Rakennusautomaatiotyökalu, Kehitystyökalu |
| Lisenssi | MIT-lisenssi |
| Kotisivu | scons.org |
| Lähdekoodi | github.com/SCons/scons |
SCons – Moderni ohjelmiston rakennustyökalu
SCons on tietotekniikassa käytetty alustariippumaton ohjelmistojen rakennustyökalu. Sen päätehtävä on automatisoida ja hallita ohjelmistoprojektien käännös- ja rakennusprosesseja. Se analysoi lähdekooditiedostojen riippuvuudet ja generoi lopulliset binääritiedostot asennettavaksi kohdekäyttöjärjestelmäalustalle.
SConsin tärkein ero perinteisiin työkaluihin, kuten GNU:n make-järjestelmään, on sen perustuminen Python-skripteihin sekä luotettavaan riippuvuuksien hallintaan.
Keskeiset ominaisuudet
SCons korvaa perinteiset make- ja autoconf-työkalut tarjoamalla yhtenäisen ja tehokkaamman ratkaisun.
- Python-skriptit konfiguraationa: Konfiguraatiotiedostot ovat Python-skriptejä (SConstruct ja SConscript). Tämä antaa käyttäjälle mahdollisuuden hyödyntää yleiskäyttöisen ohjelmointikielen logiikkaa, ehtoja ja tietorakenteita monimutkaisten rakennusvaatimusten kuvaamiseen.
- Sisällönperusteinen uudelleenrakennus (MD5): SCons tunnistaa tiedostojen muutokset MD5-tunnisteiden (hash-summien) avulla. Tämä eroaa make:sta, joka tarkistaa vain tiedoston aikaleiman. MD5-tunnisteiden käyttö takaa, että:
- Vain aidosti muuttuneet tiedostot käännetään uudelleen.
- Käännökset ovat luotettavia myös siirrettäessä projekteja tai tiedostojärjestelmän muutosten jälkeen.
- Automaattinen riippuvuusanalyysi: Työkalussa on sisäänrakennettu, älykäs riippuvuusanalyysi C-, C++- ja Fortran-koodille. Se skannaa automaattisesti lähdekoodin #include-lauseet, eikä kehittäjän tarvitse ylläpitää riippuvuuksia manuaalisesti. Riippuvuusanalyysiä voidaan helposti laajentaa myös muille kielille tai tiedostotyypeille.
- Alustariippumattomuus ja monikielituki: Koska SCons on Python-pohjainen, se on helposti asennettavissa ja toimii suoraan kaikilla yleisillä käyttöjärjestelmillä (Linux, Windows, macOS). Se tukee sisäänrakennettuna laajaa valikoimaa kieliä ja teknologioita, mukaan lukien:
- Kehitysympäristöjen tuki: SCons pystyy käyttämään ja generoimaan konfiguraatiotiedostoja suosituille IDE-ympäristöille, kuten Microsoft Visual Studiolle (.dsp-, .dsw-, .sln- ja .vcproj-tiedostojen generointi).
- Muut Edut:
- Tukee rinnakkaista ohjelman kääntämistä hyödyntäen nykyaikaisia moniydinprosessoreita.
- Rakennusprosessiin voidaan lisätä omia käyttäjän määrittelemiä rakennusvaiheita.
Käyttökohteet
SConsin luotettavuus ja joustavuus ovat tehneet siitä suositun valinnan monissa merkittävissä sovelluksissa ja peleissä:
- The Battle for Wesnoth
- Doom 3
- MongoDB
- OpenNebula
- Wolfenstein: Enemy Territory
- Godot (pelimoottori)