Python
Python on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava.
Moduulit
- Math - Matemaattiset laskutoimitukset
- Random - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
- Tkinder - Graafiset käyttöliittymät
- Os - Käyttöjärjestelmän palvelut
- Picle - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
- Time -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
- Sys - Järjestelmän palvelut
- Zipfile - Zip paketit
Lisäkirjastot
- wxPython - Graafiset käyttöliittymät
Graafisia Python käyttöliittymiä
- PyCrust on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyShell on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyPE on koodimuokkain.
- Pyraqua on koodimuokkain (wxPython).
- XRCed [1] on visuaalinen xml-pohjainen käyttöliittymä ja koodimuokkain.
- wxGlade on visuaalinen xml-pohjainen käyttöliittymä ja koodimuokkain (wxPython).
- Gazpacho [2] on visuaalinen wxGlade- ja xml-pohjainen käyttöliittymä muokkain, joka on vielä kehityksen alla.
- Spe [3] on Python koodimuokkain.
- Boa-Constructor on wxPython koodimuokkain.
Käyttö
Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu paketinhallinnasta):
$ python >>> print "linux.fi" linux.fi
Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä .py:
# ohjelma.py for i in range(3): print i
Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla
python ohjelma.py
Jolloin konsoliin tulostuisi
0 1 2
Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla ./ohjelma.py, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:
#!/usr/bin/env python
Tällöin tiedostolla on oltava suoritusoikeudet.