Code::Blocks

Linux.fista
Versio hetkellä 30. tammikuuta 2016 kello 00.14 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset) (ohjeita -> Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin.)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Code::Blocks

Käyttöliittymä wxWidgets
Lisenssi GPL3
Kotisivu www.codeblocks.org

Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on GDB-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä GCC-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. Lightfeather 3D, Crystal Space ja Irrlicht, sekä ohjelmistokehys Ogrelle.

Asennus

Code::Blocks löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä codeblocks. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.

Ohjeita

Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin.

  • Valitse menu valikosta Project ja valitse Build Options
  • Valitse Linker settings välilehti. Kohtaan Other linker settings... Kirjoita esimerkiksi -lSDL2 -lSDL2main -lSDL_image
  • Valitse Search directories välilehti. Kohtaan linker. Aseta hakemistopolku /usr/lib/x86_64-linux-gnu
  • Tallenna.

Katso myös

Aiheesta muualla