SFML

Linux.fista
Versio hetkellä 19. marraskuuta 2025 kello 22.54 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset) (SFML)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
SFML
Tekijä(t) Laurent Gomila
Kehittäjä(t) Laurent Gomila, SFML-yhteisö
Ensijulkaisu 2007
Vakaa versio 3.0.2  / 1. lokakuuta 2024
Kehitysversio 3.x, 4.0.0
Ohjelmoitu C++
Käyttöliittymä Ohjelmointirajapinta (API)
Tyyppi Multimediakirjasto / Pelinkehityskirjasto (2D)
Lisenssi zlib/png -lisenssi
Kotisivu www.sfml-dev.org
Lähdekoodi github.com/SFML/SFML

SFML (Simple and Fast Multimedia Library) on C++:lla kirjoitettu kirjasto, joka tarjoaa helppokäyttöisen rajapinnan järjestelmän komponentteihin (kuten grafiikka, ääni, syöte ja verkko). Se on erinomainen valinta 2D-pelien kehittämiseen Linuxilla. SFML on saatavilla ja täysin tuettu Linuxille, macOS:lle ja Windowsille (sekä 32- että 64-bittisille alustoille), mikä tekee siitä ihanteellisen alustan siirrettäville projekteille. SFML:n piirtokontekstit perustuvat aina OpenGL:ään. Tämä mahdollistaa sen omien piirtofunktioiden käytön lisäksi myös suoran piirtämisen OpenGL-komennoilla, tarjoten joustavuutta grafiikan renderöintiin.

Käyttötarkoitus

SFML on suunniteltu tarjoamaan yksinkertaiset modulaariset rajapinnat multimediaohjelmointiin, jakaen toiminnallisuuden erillisiin moduuleihin:

  • Järjestelmä: Aika, säikeet ja vektorit.
  • Ikkuna: Ikkunan ja syötteen (näppäimistö, hiiri, peliohjaimet) hallinta.
  • Grafiikka: 2D-piirto, kuva- ja tekstuurien lataus sekä tekstin näyttäminen.
  • Ääni: Äänentoisto ja 3D-äänen tuki.
  • Verkko (Network): TCP/UDP-socketit ja HTTP-pyynnöt.