X.Orgin asetukset

Linux.fista
Versio hetkellä 5. tammikuuta 2006 kello 12.27 – tehnyt Heikki (keskustelu | muokkaukset) (Käyttäjän 195.39.240.10 (keskustelu) muokkaukset palautettiin viimeisimpään käyttäjän Heikki tekemään muutokseen.)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Sivu on yhteistyöartikkeli, koska se on tärkeästä aiheesta, mutta tarvitsee vielä laajennusta ja muuta kehittelyä. Laaja tietosisältö ei ole yhteistyöartikkelin ainoa tavoite, vaan on syytä muistaa myös merkitsemiskäytännöt.



Lähes jokaiselle Linux-käyttäjälle tulee joskus eteen tilanne, jossa X:n asetukset eivät ole kunnossa ja graafinen ympäristö ei toimi.

X.org:in asetustiedosto sijaitsee lähes aina polussa /etc/X11/xorg.conf

xorgconfig

Helpohko keino kaikkien perusasetusten tekemiseen on X.orgin mukana tuleva xorgconfig-ohjelma, joka kyselee tiedot mm. hiirestä, näppäimistöstä ja näytöstä ja luo niiden tietojen pohjalta xorg.conf-tiedoston. Ohjelman voi käynnistää konsolista komennolla xorgconfig.

xorg.conf

Rakenne

Asetustiedosto noudattaa seuraavanlaista rakennetta

Section "Osio"
 Option "Asetus" "Arvo"
 Option "Asetus"
 #Kommentti
 Foo "bar"
EndSection

Tässä ohjeessa ei käydä läpi asetustiedoston kaikkia kohtia, joten tämän ohjeen perusteella ei voi kirjoittaa tyhjästä toimivaa tiedostoa. Tee siis muutokset valmiiseen tiedostoon (muista kuitenkin ottaa varmuuskopio aina ensin).

Moduulit

xorg.conf-tiedoston alussa on yleensä osio Section "Module" jossa ladataan erilaisia moduuleja komennolla Load "moduuli". Yleensä moduuleja on listattu useita, ja usein niiden merkitys on myös kerrottu kommenteilla.

Tätä osiota täytyy muuttaa yleensä silloin, kun asennetaan näytönohjaimen ajurit. Esimerkiksi NVIDIA:n näytönohjainta käytettäessä on ladattava moduuli glx mutta ei saa ladata moduulia dri.


Syöttölaitteet

Osioissa tyyppiä Section "InputDevice" määritellään syöttölaitteet, eli ainakin näppäimistö ja hiiri. Suomalaista näppäimistöä käytettäessä täytyy usein kertoa näppäimistönasettelusta omalla parametrilla. Rullahiiri vaatii myös omaa säätöä.

Esimerkki tavallisesta näppäimistöstä:

Section "InputDevice"
   Identifier	"Keyboard1"          #Kutsumanimi
   Driver	"kbd"                #Ajuri
   Option "AutoRepeat" "500 30"
   #Suomalaiset asetukset
   Option "XkbModel"	"pc105"
   Option "XkbLayout"	"fi"
EndSection

Vastaavasti tavallinen kolmenappinen (kaksi nappia + rullan painamismahdollisuus) rullahiiri esitellään seuraavasti

Section "InputDevice"
   Identifier	"Mouse1"
   Driver	"mouse"
   Option "Protocol"    "Auto"      #Tunnistetaan protokolla automaattisesti
   Option "Device"      "/dev/input/mice"  #Hiiren laite    
   #Rullalla vierittäminen
   Option "ZAxisMapping"    "4 5"
EndSection

Esitellyistä laitteista valitaan lopuksi vielä ServerLayout-osiossa käytettävät.

Näytönohjain

Osiossa Section "Device" määritellään käytettävä näytönohjain. 3d-kiihdytyksen käyttöön tarvitsee usein asentaa binääriajureita. Esimerkki kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

Section "Device"
   Identifier  "GeForce"            #Nimi (vapaavalintainen)
   Driver      "nvidia"             #Käytettävä ajuri (vaatii nvidia-nimisen kernel-moduulin)
EndSection

Simppeliä, eikö?

Näyttö

Näytön asetukset ovat tärkeät, sillä väärät saattavat jopa rikkoa näyttösi! Etenkin vaaka- ja pystytahdistusarvot ovat tärkeät.

Näytön tiedot määritellään osiossa Section "Monitor". Näytölle annetaan tunniste (Identifier) sekä vaaka- ja pystytahdistusarvot (VertRefresh ja HorizSync). Oikeat tahdistusarvot löytyvät esimerkiksi näytön ohjekirjasta tai Internetistä valmistajan sivuilta.

Esimerkki Philips 107e kuvaputkinäytön esittelystä:

Section "Monitor"
   Identifier  "Philips 107E"          #Nimi
   HorizSync   30-70                   #Pystytahdistus
   VertRefresh 50-160                  #Vaakatahdistus
EndSection


Laitteet käyttöön

Kun näytönohjain, näyttö yms. laitteet on nyt esitelty, täytyy vielä kertoa, mitä laitteita haluamme käyttää (kaikkia esiteltyjä ei tarvitse käyttää).

Ensinnäkin osiossa Section "Screen" kerrotaan käytettävä näytönohjain ja näyttö. Lisäksi määritellään resoluutiot. Myös screenille on annettava nimi, joka puolestaan annetaan myöhemmin ServerLayoutille.

Esimerkki Section "Screen" -osiosta:

Section "Screen"
   Identifier  "Screen 1"       #"Screenin" nimi
   Device      "GeForce"        #Käytettävä näytönohjain
   Monitor     "Philips 107E"   #Käytettävä näyttö
   DefaultDepth 24              #Oletusvärimäärä
   #Resoluutiot
   Subsection "Display"
       Depth       16             #16-bittiä
       Modes       "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"     #Sallitut resoluutiot
       ViewPort    0 0
   EndSubsection
   Subsection "Display"
       Depth       24             #24 bittiä
       Modes       "1152x864"     #Sallitut resoluutiot
       ViewPort    0 0
   EndSubsection
EndSection

Tiedoston lopussa valitaan sitten (jo edellä mainostetussa) ServerLayout-osiossa käytettävät asetukset tähän tapaan:

Section "ServerLayout"
   #Vaihteeksi tunniste
   Identifier  "Simple Layout"
   Screen "Screen 1"    #Käytettävä screeni
   InputDevice "Mouse1" "CorePointer"          #Käytettävä hiiri (CorePointer)
   InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard"      #Käytettävä näppis (CoreKeyboard)
EndSection