KAtomicin perusohje

Linux.fista
Versio hetkellä 12. huhtikuuta 2016 kello 18.36 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

KAtomik on pieni peli jossa tarkoituksena on liikuttaa sokkelikossa olevia atomeita yhteen niin, että saadaan muodostettua haluttu molekyyli.

Johdanto

Katomic on Sokoban tyylinen pieni peli, jossa tavoitteena on atomeja liikuttamalla muodostaa tehtävänannon mukainen molekyyli. Tässä ohjeessa tutustutaan peliin, sen ideaan ja pelaamiseen. Ohjeen soveltamiseksi suositellaan yleistä tietokoneenkäyttötaitoa.

Mikä on Sokoban?

Sokoban (Japania: Varastomies) oli 80-luvun alkupuolella Japanissa kehitetty videopeli, jossa tarkoituksena oli siirrellä laatikoita sokkelossa. Peli vaatii ja kehittää ongelmanratkaisukykyä.

Katomic on periaatteeltaan hyvin pitkälti sama kuin Sokoban, mutta siinä laatikoiden sijasta liikutetaan atomeita. Tällöin ongelmanratkaisukyvyn lisäksi peli opettaa yksinkertaista molekylien kemiaa.

Pelin pelaaminen

Peli-ikkuna

 

Katomik-pelin ikkuna

Peli-ikkuna on seuraavan kaltainen.

  1. Peli-ikkuna
  2. Valittu atomi
  3. Kentän valitsin
  4. Molekyyli mallikuva ja kentän taso
  5. Siirtojen lukumäärä

Pelin tarkoitus

 

Tarkoituksena pelaajalla on siis liikuttaa atomeja niin, että ne muodostavat mallikuvan molekyylin.

Pelin vaikeutena on, että atomit eivät liiku täysin vapaasti, vaan liikutettaessa ne siirtyvät aina niin kauan kunnes törmäävät seinään tai toiseen atomiin. Pelaaja pääsee seuraavaan kenttään, kun molekyyli on saatu valmiiksi. Peli pitää tilastoa kenttien nopeimmista ratkaisijoista. Mitä pienemmällä määrällä siirtoja pelaaja selviää, sitä korkeammalle hän sijoittuu.

Atomien hallinta

Atomeja voidaan liikuttaa joko hiirellä tai näppäimistöllä.

Siirrettävän atomin valinta

Siirrettävä atomi valitaan, joko napsauttamalla sitä hiirellä tai painamalla Tab-näppäintä näppäimistöltä niin monesti, että haluttu atomi tulee valituksi.

Atomin liikuttaminen

 

Valittuna olevaa atomia liikutetaan napsauttamalla sen sivuilla olevia nuolia, jolloin atomi liikkuu valittuun suuntaan kunnes törmää sokkelon seinään tai toiseen atomiin.

Liikkuminen on mahdollista myös näppäimistön nuolinäppäinten avulla, jolloin painamalla näppäintä sallittuun suuntaan kohde liikkuu.

Kentän ratkaiseminen

 

Kenttä ratkeaa kun atomit on siirretty maalin mukaiseen järjestykseen, jossa atomeissa olevat pienet harmaat tapit ovat toisiinsa kiinni.