Ero sivun ”AwesomeBump” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p
fix
pEi muokkausyhteenvetoa |
p (fix) |
||
Rivi 8: | Rivi 8: | ||
}} | }} | ||
'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään 3D-mallineiden tekstuurien parantamiseen. 3D- | '''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään 3D-mallineiden tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. | ||
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin uudeksi vaihtoehdoksi Insane Bump [http://registry.gimp.org/node/28117] GIMP-liitännäiselle. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista työkalua Crazybump. | |||
Ohjelma on asennettavissa Windows, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin. | Ohjelma on asennettavissa Windows, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin. | ||
Rivi 16: | Rivi 18: | ||
==Tekstuuri mallinnus== | ==Tekstuuri mallinnus== | ||
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D- | Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät. | ||
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | [[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | ||
[[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]] | [[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]] |