Ero sivun ”GLSL” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p
ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
(8 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa|en:GLSL}} | {{Perustietoa|en:GLSL}} | ||
{{ | {{Ohjelmointikieli | ||
| nimi = GLSL | |||
| nimi=GLSL | | paradigma = | ||
| | | tyypitys = vahva | ||
| | | suoritusmalli = käännettävä | ||
| | | muistinhallinta = | ||
| | | vakaaversio = | ||
| kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ | | vakaapvm = | ||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| evaluointitapa = | |||
| kotisivu = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/] | |||
| lähdekoodi = | |||
}} | }} | ||
'''GLSL''' | '''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa. | ||
==Katso myös== | |||
* [[Material Maker]] | |||
* [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy] | |||
{{OpenGL}} | |||
{{Ohjelmointikielet}} | |||
[[Luokka: OpenGL]] | [[Luokka: OpenGL]] | ||