Ero sivun ”Material Maker” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p
päivitystä
p (→Katso myös) |
p (päivitystä) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Ohjelma | {{Ohjelma | ||
| nimi=Material Maker | | nimi = Material Maker | ||
| kuva=[[ | | logo = | ||
| kuvateksti= | | kuva = [[Tiedosto:MaterialMaker.png|300px]] | ||
| käyttöliittymä=[[GTK]] | | kuvateksti = | ||
| lisenssi=[[MIT]] | | tekijä = | ||
| kotisivu=[https://www.materialmaker.org/ materialmaker.org] [https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker] | | kehittäjä = Rodz Labs | ||
| lähdekoodi=[https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures] | | moottori = | ||
| ensijulkaisu = | |||
| vakaaversio = | |||
| vakaapvm = | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = | |||
| käyttöliittymä = [[GTK]] | |||
| lisenssi = [[MIT]] | |||
| kotisivu = <li>[https://www.materialmaker.org/ materialmaker.org]</li><li>[https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker]</li> | |||
| lähdekoodi = [https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures] | |||
}} | }} | ||
'''Material Maker''' on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen [[Wikipedia:fi:Fysiikkaperusteinen_renderöinti|PBR]] (Physically Based Rendering) tekstuurien luontityökalu, joka perustuu [[Godot]]-pelimoottoriin. | |||
Materiaalit määritellään graafeiksi, joiden solmut luovat tai muuntavat tekstuureja. Ne voidaan viedä lopuksi esimerkiksi [[Godot]]-, [[Unity]]- ja [[Unreal Engine|Unreal]]-pelimoottoreille. | |||
Käytettävissä on yli 200 solmua ja uusia solmuja voidaan luoda yhdistämällä ja ryhmittelemällä olemassa olevia solmuja tai kuvaamalla niitä [[GLSL]]:llä. | |||
{{vinkki|Julkaisusta 0.94 alkaen Material Makeria voi käyttää myös PBR-materiaalien maalaamiseen 3D-malleihin. Siveltimet kuvataan myös kuvaajina käyttäen samoja solmuja kuin PBR-materiaalit, sekä muutamia maalausta varten tarkoitettuja suodattimia ja muunnoksia, jotka riippuvat mesh-geometriasta.}} | |||
Verkkosivustolta voi selata yhteisön luomia materiaaleja ja siveltimiä ja avata ne Material Makerissa, sekä jakaa omia materiaaleja ja siveltimiä. | |||
Jos et ole vielä käyttänyt Material Makeria, kannattaa katsoa tämä opetusohjelma: https://www.youtube.com/watch?v=mSuyrsJSZ_o | |||
Material Maker voidaan ladata, myös [[Godot Engine]] -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää. | |||
Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta. | Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta. |