Ero sivun ”Wavefront OBJ” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
1 681 merkkiä lisätty ,  7. huhtikuuta 2022
p
päivitys
p (fix)
p (päivitys)
Rivi 1: Rivi 1:
{{perustietoa}}
{{perustietoa}}
'''Wavefront OBJ''' eli .obj on [[Wavefront Technologies]]in kehittämä tekstimuotoinen tiedosto, joka sisältää ohjeen mallinnetun kappaleen polygonien piirtämiseen.
{{Tiedostomuodot
MTL on materiaali (tekstuuri) kirjasto, joka sisältää tekstuuriohjeen mallinnetun kappaleen pinnoittamiseen. Tiedostoissa ei ole mitään tietoa kuinka malline valaistaan vaan ohjelmoijan on tehtävä se pelimoottorissa.
| nimi          = Wavefront OBJ
| logo          =
| logoteksti    =
| kehittäjä      = Wavefront Technologies
| säiliönmuoto  = teksti
| tiedostopääte  = .obj
| mediatyyppi    =
| koodekki      =
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| ohjelmoitu    =
| lisenssi      = [[Avoin standardi]]
| kotisivu      =
| avoinkoodi    =
}}
'''Wavefront OBJ''' eli .obj on [[Wavefront Technologies]]in kehittämä tekstimuotoinen tiedosto, joka sisältää ohjeen mallinnetun kappaleen polygonien piirtämiseen.  


==Katso myös==
Se sisältää kolmiulotteisen objektin, joka sisältää 3D-koordinaatit, tekstuurikartat, polygonipinnat ja muut objektitiedot. OBJ-tiedostot voivat myös tallentaa viittauksia yhteen tai useampaan .MTL-tiedostoon, jotka sisältävät objektin pintamateriaalia.
 
{{vinkki|MTL on materiaali (tekstuuri) kirjasto, joka sisältää tekstuuriohjeen mallinnetun kappaleen pinnoittamiseen. Tiedostoissa ei ole mitään tietoa kuinka malline valaistaan vaan ohjelmoijan on tehtävä se pelimoottorissa.}}
 
OBJ-muotoa pidetään universaalina 3D-mallimuotona, koska 3D-kuvanmuokkaussovellukset tukevat sitä laajalti. Muoto on yksinkertainen ja tekstipohjainen, mikä on yksi syy siihen, että monet ohjelmat käyttävät sitä. Yksinkertainen formaattirakenne voi kuitenkin johtaa myös valtaviin tiedostokokoihin, jos niihin tallennetaan suuria ja monimutkaisia 3D-objekteja.
 
OBJ-tiedostoon voi törmätä monin eri tavoin, esimerkiksi videopelissä, luotaessa visuaalisia tehosteita elokuvaan tai suunniteltaessa 3D-mallia todellisesta esineestä tai rakennuksesta. Koska OBJ 3D-muotoa tuetaan niin laajalti, monet käyttäjät vievät mallinsa OBJ-tiedostoina, kun he siirtävät niitä 3D-ohjelmasta toiseen tai kun he jakavat 3D-mallia työkaverin kanssa.
 
==Ohjelmia joilla voi katsella OBJ-tiedostoja==
* [[g3dviewer]] - 3D-mallien katselua.
* [[g3dviewer]] - 3D-mallien katselua.
* [[Blender]] - mallinnusta


[[Luokka:Tiedostomuodot]]
==Ohjelmia jotka avaavat ja luovat OBJ-tiedostoja==
* [[Blender]]
* [[UPBGE]]
* [[MeshLab]]
* [[GLC Player]]
* [[Blaze3D]]
 
==Pelimoottorit jotka käyttävät OBJ-tiedostoja==
* [[Unreal Engine]]
* [[OGRE]]
* [[Godot Engine]]
* [[Panda3D]]
 
{{Kolmiulotteinen mallinnus}}
[[Luokka: Tiedostomuodot]]
10 149

muokkausta

Navigointivalikko