NetHack

Linux.fista
Versio hetkellä 4. maaliskuuta 2007 kello 23.28 – tehnyt Heikki (keskustelu | muokkaukset) (wikipedialinkki)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Nethack

Käyttöliittymä Teksti
Lisenssi NetHack General Public License
Kotisivu www.nethack.org/

NetHack on tunnettu vuoropohjainen, merkkigrafiikalla toteutettu roolipeli. Pelissä on tarkoitus laskeutua laajan luolaston pohjalle ja tuoda sieltä maan pinnalle uhrattavaksi Amulet of Yendor.

Pelissä luodaan luolasto satunnaisesti joka pelikerralle erikseen, joten jokainen peli on erilainen. Pelin läpäiseminen on erittäin vaikeaa, mutta monista NetHackin hienouksista voi nauttia jo pelin alkuvaiheessa.

Pelin kulku

Aluksi pelaaja valitsee itselleen rodun, hahmoluokan, sukupuolen ja moraalin. Valinnat vaikuttavat alussa saatavien varusteiden lisäksi mm. pelin juoneen ja käytökseen. Moraali esimerkiksi vaikuttaa siihen, kärsiikö pelaaja jos hän ryöstää kaupan.

NetHack on erittäin monipuolinen ja laaja peli. Pelkästään erilaisia tapoja kuolla on lukuisia, hyvin alkanut peli saattaa loppua yllättäen siihen, kun pelaaja kuolee lankeamalla ansakuoppaan tai putoamalla poninsa selästä. Lisäksi pelissä on mahdollista mm. rukoilla jumalilta apua, syödä tapettujen vihollisten ruumiita ja kouluttaa lemmikistä vaikkapa myymälävaras.

Pelin juonikaan ei ole aivan suoraviivainen; matkalla luolaston pohjalle pelaajan on mm. suoritettava pakollinen sivuseikkailu saavuttaakseen Yendorin amuletin. Peli päättyy, kun pelaaja on palannut maanpinnalle ja uhrannut amuletin alttarilla jumalalleen.

Pelaaminen

Graafiset käyttöliittymät

Lupaavasti alkanut peli päättyi, kun pelaaja kuoli sairastuttuaan vihollisen ruumiin syömisestä (QT NetHack)

NetHackin käyttöliittymä on tekstipohjainen, jossa esimerkiksi pelaajaa kuvataan @-merkillä ja hirviöitä eri aakkosilla. Peliin on kuitenkin saatavilla epävirallisia graafisia käyttöliittymiä:

Katso myös