Wii
Nintendon Wii-peliohjain on bluetoothia ja infrapunaa käyttävä ohjain joka toimii hyvin myös Linuxin ohjainlaitteena esimerkiksi cwiid[1]-ohjelman avulla.
Cwiid:n asentaminen
Cwiid löytyy useimpien jakeluiden paketinhallintajärjestelmä. Asenna ohjelmapaketit wminput, wmgui ja lswm (tai vastaavat hieman jakelusta riippuen).
Asentamisen jälkeen tunnistetaan laite ja otetaan se käyttöön komennolla
lswm
ja painamalla Wii-ohjaimesta nappuloita 1 ja 2 samanaikaisesti. Tällöin Linux yrittää tunnistaa Wii-peliohjainta. Nyt ohjelman pitäisi antaa esimerkiksi seuraavankaltainen numerosarja:
00:19:FD:C0:25:73
joka on ohjaimen laiteosoite. Tämä osoittaa että Bluetooth-yhteys ohjaimeen on luotu.
cwiid otetaan varsinaisesti käyttöön komennolla
modprobe uinput
Jos haluat laitteen pysyvästi käyttöön, lisää tiedostoon /etc/rc.local loppuun, ennen tekstiä exit 0 rivi
modprobe uinput
Näin ohjain on käytössä myös automaattisesti myöhemmillä käynnistyskerroilla.
Käyttö
Kiihtyvyysanturien käyttö hiirenä
Komennolla
wminput 00:19:FD:C0:25:73
saat ohjaimen liikuttamaan hiiren kursoria (vaihda laitetunnus oman laitteesi tunnukseksi!)
Infrapunahiiri
Käyttämällä esimerkiksi Wiin infrapunalähetinpalkkia tai kahta kynttilää tai kahta IR-lediä voit käyttää ohjainta kiihtyvyysanturihiirtä paremmin reagoivana ir-hiirenä. Katso ohjeet Ubuntuforums.orgista.
Liitännäiset
Ohjelman mukana tulee valmiita asetuksia joilla voidaan helposti muuttaa näppäinten tarkoituksia. Asetustiedostot sijaitsevat hakemistossa /etc/cwiid/wminput ja niitä otetaan käyttöön komennolla
wminput -c liitannaisennimi la:it:et:un:nu:ss
Supertuxkart
Alla esimerkkiasettelu Supertuxkart-peliin. Asettelu ei käytä kiihtyvyysantureita vaan ristiohjainta. Itse pelissä täytyy näppäimet määrittää seuraaviksi:
ohjaus: nuolinäppäimet wheelie: Oikea Shift jump: - rescue: Backspace fire: Oikea Ctrl look back: Oikea Alt
Luo kansioon /etc/cwiid/wminput tiedosto nimeltä supertuxkart ja tallenna sen sisältö seuraavaksi:
Wiimote.Up = KEY_LEFT Wiimote.Down = KEY_RIGHT Wiimote.Left = KEY_DOWN Wiimote.Right = KEY_UP Wiimote.A = KEY_ENTER #valitse Wiimote.B = KEY_RIGHTALT #look back Wiimote.Minus = KEY_BACKSPACE #rescue Wiimote.Plus = KEY_SEMICOLON # jump Wiimote.Home = KEY_ESC #paluu Wiimote.1 = KEY_RIGHTSHIFT #wheelie Wiimote.2 = KEY_RIGHTCTRL #fire
Ota liitännäinen käyttöön ylläolevien ohjeiden mukaisesti. Huom! Pelatessa ohjainta pidetään poikittain!
Planet penguin racer
Alla oleva asettelu käyttää sivuohjauksessa kiihtyvyysantureita. Pidä ohjainta poikittain.
Kiihdytys: nuoli ylös Jarrutus: nuoli alas Hyppy: 2 Pelastus: B Temppu: ei näppäintä löydetty!
Luo hakemistoon /etc/cwiid/wminput tiedosto nimeltä ppracer ja tallenna sen sisältö seuraavaksi:
#planet penguin racer include buttons Plugin.acc.X = -ABS_Y Plugin.acc.Y = -ABS_X Wiimote.Up = KEY_LEFT Wiimote.Down = KEY_RIGHT Wiimote.Left = KEY_DOWN #brake Wiimote.Right = KEY_UP #paddle Wiimote.2 = KEY_E #jump Wiimote.Home = KEY_ESC Wiimote.A = KEY_ENTER Wiimote.B = KEY_R #reset #the ones above this work, no trick-button..
Katso myös
- Juttu Wii-ohjaimen käytöstä Linuxissa Ubuntu Suomen blogissa
- wminputin asetukset: abstrakraft.org/cwiid
- Ohjeita Ubuntulle Ubuntuforums.orgista