Peliohjelmointi

Linux.fista
Versio hetkellä 10. marraskuuta 2010 kello 23.13 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset) (→‎Kirjallisuutta)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi mallinnustaitoa ja kuvankäsittelytaitoa sekä äänen tuottamistaitoa, sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.

Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.

Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta Pelit kehitysvaiheessa. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisöstä SourceForge.net, jonka kotisivulta löytyy monenlaisia projekteja.

Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua Lokalisointiin eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.


Työkaluja

Pelikehitystyökaluja

  • Syntensity on avoimenlähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.

Pelisuunnittelu

2D Pelimoottorit

3D Pelimoottorit

Fysiikkamoottorit

Kehitysympäristöt

Suomenkielistä kirjallisuutta

  • Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
  • Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)

Katso myös

Aiheesta muualla