GDevelop

Linux.fista
Versio hetkellä 23. marraskuuta 2025 kello 20.01 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: {{Ohjelma | nimi = GDevelop | logo = | kuva = | kuvateksti = | tekijä = Florian Rival | kehittäjä = GDevelop yhteisö | moottori = Pixi.js (Web-pohjainen renderöinti) | ensijulkaisu = 2008 | vakaaversio = 5 | vakaapvm = 2024 | kehitysversio = | kehityspvm = | ohjelmoitu = C++, JavaScript/TypeScript | käyttöliittymä = Graafinen käyttöliittymä (GUI), tapahtumapohjainen (Event-bas...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
GDevelop
Tekijä(t) Florian Rival
Kehittäjä(t) GDevelop yhteisö
Moottori Pixi.js (Web-pohjainen renderöinti)
Ensijulkaisu 2008
Vakaa versio 5  / 2024
Ohjelmoitu C++, JavaScript/TypeScript
Käyttöliittymä Graafinen käyttöliittymä (GUI), tapahtumapohjainen (Event-based)
Tyyppi Pelimoottori, Pelinkehitysohjelmisto
Lisenssi MIT
Kotisivu gdevelop.io

GDevelop on erinomainen valinta 2D-pelien kehittämiseen, erityisesti jos et halua koodata perinteisellä tavalla.

Tässä on tiivistelmä siitä, miten GDevelop toimii 2D-pelikehityksessä:

Pääpiirteet 2D-kehityksessä

[muokkaa]

Visuaalinen Tapahtumajärjestelmä (No-Code Events):

  • Tämä on GDevelopin ydin. Sen sijaan, että kirjoittaisit koodia, määrität pelilogiikan visuaalisilla ehdoilla ja toiminnoilla. Esimerkiksi: Jos pelaaja on osunut kolikkoon (ehto) -> Poista kolikko ja lisää pisteitä (toiminnot).

Objektipohjainen:

  • Kaikki pelin elementit (hahmot, viholliset, kolikot, käyttöliittymä) ovat objekteja. Näihin objekteihin lisätään käyttäytymisiä (Behaviors) ilman koodia (esim. Platformer Character, Physics, Draggable Object).

Monipuoliset Työkalut:

  • Level Editor: Helppo asettaa objektit tasoille.
  • Animaatiot: Tuki monimutkaisille animaatioille ja animaatioiden tiloille.
  • Törmäykset (Collisions): Selkeä tapa määrittää, miten objektit reagoivat toisiinsa.
  • Kamera ja parallax: Helppo luoda liikkuva kamera ja syvyysvaikutelmaa (parallax scrolling) taustoihin.

GDevelopin edut 2D-peleissä

[muokkaa]
  • Nopea prototyyppaus: Visuaalisen järjestelmän ansiosta voit testata ideoita ja saada pelimekaniikan toimimaan erittäin nopeasti.
  • Aloittelijaystävällinen: Se on suunniteltu ihmisille, joilla ei ole aiempaa ohjelmointikokemusta.
  • Valmiit käyttäytymiset: Valmiiksi tehdyt käyttäytymiset tekevät yleisten 2D-pelityyppien, kuten tasohyppelyjen ja ylhäältä kuvattujen ammuskelupelien, luomisesta helppoa.

GDevelop sopii erinomaisesti 2D-peleihin, kuten tasohyppelyihin, pulmapeleihin, top-down RPG-peleihin tai shmup-peleihin (shoot 'em up).