LibGDX
| LibGDX | |
|---|---|
| Tekijä(t) | Mario Zechner |
| Kehittäjä(t) | LibGDX-tiimi ja yhteisö |
| Moottori | ohjelmistokehys (Framework). |
| Ensijulkaisu | 2010 |
| Ohjelmoitu | Java, C/C++ |
| Tyyppi | Pelinkehityksen ohjelmistokehys (Framework) |
| Lisenssi | Apache 2.0-lisenssi |
| Kotisivu | libgdx.com |
| Lähdekoodi | github.com/libgdx/libgdx |
LibGDX on Java-pohjainen, avoimen lähdekoodin pelinkehityksen ohjelmistokehys (Framework). Se on suunnattu ensisijaisesti koodaaville kehittäjille, jotka haluavat täyden kontrollin pelin toimintaan ja jotka haluavat kirjoittaa koodin kerran ja julkaista sen useille alustoille.
Keskeiset ominaisuudet ja filosofia
[muokkaa]Kieli ja lähtökohta
[muokkaa]- Pääkieli: Java (JVM-pohjainen). Tämä tarkoittaa, että voit käyttää myös muita JVM-kieliä, kuten Kotlinia tai Scalaa.
- Kehitystapa: LibGDX on framework, ei varsinainen pelimoottori kuten Unity tai Godot. Se antaa kehittäjälle suoraan työkalut grafiikan, äänen, syötteiden ja tiedostojen käsittelyyn (pohjautuen OpenGL ES -rajapintaan), mutta ei pakota tiettyä design- tai koodaustyyliä.
Ristiin-alustatuki (Cross-Platform)
[muokkaa]LibGDX:n suurin myyntivaltti on sen kyky julkaista peli useille alustoille samalla koodilla:
- Työpöytä: Windows, Linux, macOS (käyttäen LWJGL-kirjastoa).
- Mobiili: Android ja iOS.
- Web: Selaimet (kääntämällä Java-koodin JavaScriptiksi GWT:n avulla).
Tuki 2D- ja 3D-kehitykseen
[muokkaa]LibGDX tarjoaa kattavat API:t sekä 2D- että 3D-grafiikan renderöintiin:
- 2D: Korkean suorituskyvyn tuki Sprite Batchingille, kameraratkaisut, TMX-ruutukartta (Tile Map) -tuki ja kehittynyt 2D-käyttöliittymäkirjasto Scene2D.
- 3D: Sisältää 3D-renderöinti-API:t materiaaleilla, animaatioilla ja valaistuksella.
Mukana tulevat työkalut
[muokkaa]LibGDX tarjoaa tärkeitä valmiita työkaluja pelien kehitykseen:
- Fysiikka: Integrointi suositun Box2D-fysiikkamoottorin kanssa 2D-pelejä varten.
- Asset Manager: Helppo resurssien (kuvat, äänet) hallinta ja lataus.
- Muut työkalut: Mukana tulee työkaluja muun muassa partikkelieditoriin (Particle Editor) ja tekstuurien pakkaamiseen (Texture Packer).
LibGDX:llä on tehty useita erittäin tunnettuja ja menestyneitä indie-pelejä, erityisesti 2D- ja strategiapelien saralla.
| Peli | Julkaisija/Kehittäjä | Laji/Huomioitavaa |
|---|---|---|
| Slay the Spire | Mega Crit Games | Erittäin suosittu korttipohjainen roistomainen (roguelike) peli. Ehkä tunnetuin LibGDX:llä tehty peli. |
| Mindustry | AnukenDev | Hybridipeli, joka yhdistää Tower Defense- ja reaaliaikaisen strategian elementtejä (RTS). |
| Space Haven | Bugbyte Ltd. | Scifi-siirtokuntasimulaattori / rakennus- ja selviytymispeli. |
| Pathway | Robotality | Taktinen seikkailupeli ja vuoropohjainen strategiapeli 1930-luvun erämaassa. |
| Deep Town | Rockbite Games | Tyhjäkäynti/Idle-peli ja resurssienhallintapeli, suosittu mobiilialustoilla. |
| Shattered Pixel Dungeon | Shattered Pixel | Roguelike RPG, joka on erittäin suosittu mobiilialustoilla. |