FNA
| Tekijä(t) | Ethan "flibitijibibo" Lee |
| Kehittäjä(t) | Ethan Lee ja yhteisö |
| Moottori | XNA 4.0 API:n uudelleentoteutus (re-implementation) |
| Ensijulkaisu | 2013 |
| Ohjelmoitu | C# |
| Käyttöliittymä | koodipohjainen (käyttää työkaluja, kuten SDL2, OpenGL) |
| Tyyppi | Pelinkehityksen ohjelmistokehys |
| Lisenssi | Ms-PL |
| Kotisivu | https://fna-xna.github.io/ |
| Lähdekoodi | /github.com/FNA-XNA/FNA |
FNA on avoimen lähdekoodin uudelleentoteutus (re-implementation) Microsoftin alkuperäisestä XNA Frameworkista. Kuten aiemmin mainittu MonoGame, myös FNA:n tavoitteena on mahdollistaa XNA-pelien ajaminen nykyaikaisilla alustoilla.
FNA eroaa kuitenkin MonoGamesta tarkemman ja tiukemman yhdenmukaisuuden tavoittelussaan alkuperäisen XNA-rajapinnan (API) kanssa.
FNA on erityisesti porttaustyökalu. Tässä on esimerkkejä tunnetuista peleistä, joiden viralliset Linux- ja macOS-versiot on toteutettu juuri FNA:ta käyttäen:
- Dust: An Elysian Tail
- Bastion (Supergiant Games)
- Pyre (Supergiant Games)
- Axiom Verge
- Owlboy