FNA

Linux.fista
Versio hetkellä 23. marraskuuta 2025 kello 20.52 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Tekijä(t) Ethan "flibitijibibo" Lee
Kehittäjä(t) Ethan Lee ja yhteisö
Moottori XNA 4.0 API:n uudelleentoteutus (re-implementation)
Ensijulkaisu 2013
Ohjelmoitu C#
Käyttöliittymä koodipohjainen (käyttää työkaluja, kuten SDL2, OpenGL)
Tyyppi Pelinkehityksen ohjelmistokehys
Lisenssi Ms-PL
Kotisivu https://fna-xna.github.io/
Lähdekoodi github.com/FNA-XNA/FNA

FNA on avoimen lähdekoodin uudelleentoteutus (re-implementation) Microsoftin alkuperäisestä XNA Frameworkista. Kuten aiemmin mainittu MonoGame, myös FNA:n tavoitteena on mahdollistaa XNA-pelien ajaminen nykyaikaisilla alustoilla.

FNA eroaa kuitenkin MonoGamesta tarkemman ja tiukemman yhdenmukaisuuden tavoittelussaan alkuperäisen XNA-rajapinnan (API) kanssa.

FNA on erityisesti porttaustyökalu. Tässä on esimerkkejä tunnetuista peleistä, joiden viralliset Linux- ja macOS-versiot on toteutettu juuri FNA:ta käyttäen:

  • Dust: An Elysian Tail
  • Bastion (Supergiant Games)
  • Pyre (Supergiant Games)
  • Axiom Verge
  • Owlboy