OpenGL ES
OpenGL ES (Open Graphics Library for Embedded Systems) on OpenGL-tietokonegrafiikan sovellusohjelmointirajapinnan (API) pelkistetty versio, joka on suunniteltu erityisesti sulautetuille ja mobiilijärjestelmille. Se mahdollistaa tehokkaan 2D- ja 3D-grafiikan renderöinnin laitteissa, joissa on tyypillisesti rajallisemmin tehoa ja muistia verrattuna pöytätietokoneisiin.
Sulautetut järjestelmät: OpenGL ES on kehitetty käytettäväksi esimerkiksi älypuhelimissa, tableteissa, videopelikonsooleissa, älytelevisioissa ja muissa kannettavissa laitteissa, joissa grafiikan kiihdytys on tarpeen. OpenGL:n osajoukko: Se on rojalteista vapaa, monikielinen ja monitasoinen rajapinta, joka koostuu hyvin määritellystä alijoukosta pöytätietokoneiden OpenGL-rajapinnasta.
Grafiikkaprosessorin (GPU) hyödyntäminen: OpenGL ES käyttää laitteen GPU:ta (Graphics Processing Unit) hyödyntäen laitteistokiihdytystä suorituskyvyn parantamiseksi.
Ohjelmoitavat varjostimet: Versiosta 2.0 alkaen OpenGL ES on tukenut ohjelmoitavia varjostimia (programmable shaders) (OpenGL ES SL -kieli), mikä antaa kehittäjille joustavuutta luoda kehittyneempiä visuaalisia efektejä. Khronos Group: Rajapintaa hallinnoi voittoa tavoittelematon teknologiakonsortio Khronos Group, joka vastaa myös muista rajapinnoista, kuten Vulkanista ja WebGL:stä. WebGL: WebGL, selainpohjainen 3D-renderöinti-API, perustuu OpenGL ES 2.0 -spesifikaatioon