Muokataan sivua AwesomeBump

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 5: Rivi 5:
| lisenssi=[[GPLv3]]
| lisenssi=[[GPLv3]]
| käyttöliittymä=[[QT]]
| käyttöliittymä=[[QT]]
| kotisivu=
| kotisivu=[http://awesomebump.besaba.com awesomebump.besaba.com]
<li>[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump]
<li>[https://web.archive.org/web/20180827152251/http://awesomebump.besaba.com/] {{Vanhentunut linkki}}
| lähdekoodi=[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump]
}}
}}


'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.
'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään 3D-mallineiden tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa.


Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [https://sites.google.com/site/ccdsurgeon/ Insane Bump] GIMP-liitännäiselle [https://github.com/kyokenn/gimp-plugin-insanebump]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin uudeksi  vaihtoehdoksi [http://registry.gimp.org/node/28117 Insane Bump] GIMP-liitännäiselle. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista työkalua Crazybump.


Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin.
Ohjelma on asennettavissa Windows, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin.


==Asennus==
==Asennus==
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.


===Arch Linux===
==Tekstuuri mallinnus==
{{Asenna/yay|awesomebump}}
 
==Tekstuurikartoituksen mallinnus==
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.


[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]]
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]]
Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.
==Katso myös==
* [[Ptex]]
* [[Material Maker]]
* [[Blender]]
==Aiheesta muualla==
* [https://cpetry.github.io/NormalMap-Online/ NormalMap online generator]
* [https://cpetry.github.io/TextureGenerator-Online/ Texture Generator online]
* [https://ambientcg.com/ ambientcg.com Public Domain materiaalit fyysiseen renderöintiin.]


{{Pelinteko}}
[[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]]
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan:

Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/AwesomeBump