Muokataan sivua AwesomeBump
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
| lisenssi=[[GPLv3]] | | lisenssi=[[GPLv3]] | ||
| käyttöliittymä=[[QT]] | | käyttöliittymä=[[QT]] | ||
| kotisivu= | | kotisivu=[http://awesomebump.besaba.com awesomebump.besaba.com] | ||
}} | }} | ||
'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään | '''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään 3D-mallineiden tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä. | ||
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [ | Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin uudeksi vaihtoehdoksi [http://registry.gimp.org/node/28117 Insane Bump] GIMP-liitännäiselle. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista työkalua Crazybump. | ||
Ohjelma on asennettavissa | Ohjelma on asennettavissa Windows, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin. | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | ||
== | ==Tekstuuri mallinnus== | ||
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät. | Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät. | ||
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | [[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | ||
[[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]] | |||
[[Luokka: |