Muokataan sivua AwesomeBump
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
| lisenssi=[[GPLv3]] | | lisenssi=[[GPLv3]] | ||
| käyttöliittymä=[[QT]] | | käyttöliittymä=[[QT]] | ||
| kotisivu= | | kotisivu=[http://awesomebump.besaba.com awesomebump.besaba.com] {{Vanhentunut linkki}} | ||
| lahdekoodi=[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump] | |||
| | |||
}} | }} | ||
'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä. | '''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä. | ||
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [ | Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [http://registry.gimp.org/node/28117 Insane Bump] GIMP-liitännäiselle. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua. | ||
Ohjelma on asennettavissa | Ohjelma on asennettavissa Windows, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin. | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | ||
==Tekstuurikartoituksen mallinnus== | ==Tekstuurikartoituksen mallinnus== | ||
Rivi 28: | Rivi 23: | ||
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | [[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | ||
Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen. | Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen. | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [ | * [http://cpetry.github.io/NormalMap-Online/ NormalMap online generator] | ||
* [ | * [http://cpetry.github.io/TextureGenerator-Online/ Texture Generator online] | ||
[[Luokka:Teksturointi ohjelmat]] | |||
[[Luokka: |