Muokataan sivua Doom
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
| lisenssi=[[GPL]] | | lisenssi=[[GPL]] | ||
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | | kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | ||
| | | lahdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM] | ||
}} | }} | ||
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | [[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | ||
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin | '''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997. | ||
==Tarina== | ==Tarina== | ||
Rivi 16: | Rivi 16: | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Doomin lähdekoodi on julkaistu | Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan. | ||
Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella. | Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella. |