Muokataan sivua Id Tech

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 7: Rivi 7:
* [[Heretic]] (1994)
* [[Heretic]] (1994)
* [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995)
* [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995)
* [[Strife|Strife: Quest for the Sigil]] (1996)
* [[Strife: Quest for the Sigil]] (1996)
* [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997)
* [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997)
* [[Freedoom]] (2003)
* [[Freedoom]] (2003)


==id Tech 2==
==id Tech 2==
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''[[Quake engine]]''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikipedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikiapedia:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
* [[Quake]] (1996)
* [[Quake II]] (1997)
* [[Quake II]] (1997)


==id Tech 3==
==id Tech 3==
'''id Tech''', aiemmin tunnettu '''Quake III Arena engine'''-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin '''Quake III Team Arena engine'''-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä [[Call of Duty]]:ssä 2003 ollen pohjana '''[[IW engine]]'''-moottorille.
* [[Quake III Arena]] (1999)
* [[Return to Castle Wolfenstein]] (2001)
* [[Call of Duty]] (2003)
==id Tech 4==
==id Tech 4==
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
Rivi 30: Rivi 24:


==id Tech 5==
==id Tech 5==
Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää '''id Tech 4''' GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta.
* [[Rage]] (2010)
* [[Wolfenstein: New Order]] (2014)
* [[The Evil Within]] (2014)
* [[Wolfenstein: The Old Blood]] (2015)
==id Tech 6==
==id Tech 6==
Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa.
Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa.


* [[Doom (2016)|Doom]] (2016)
* [[Doom (2016)]] (2016)
* [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017)
* [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017)
* [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019)
* [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019)


==id Tech 7==
==id Tech 7==
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]'''-renderointia.
* [[Doom Eternal]] (2020)
* [[Doom Eternal]] (2020)


{{Pelinteko}}
{{Pelinteko}}
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tällä sivulla käytetyt mallineet:

Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/Id_Tech