Muokataan sivua LÖVE

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{ Ohjelma  
{{ Ohjelma  
| nimi=LÖVE
| nimi=Löve
| kuva=  
| kuva=  
| kuvateksti=  
| kuvateksti=  
| lisenssi=[[zlib-lisenssi]], [[libpng-lisenssi]]
| lisenssi=[[Zlib]], [[libpng]]  
| käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]]
| käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]]
| kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org]
| kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org]
| lähdekoodi=[https://github.com/love2d/love github.com/love2d/love]
}}
}}


'''LÖVE''' on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Lua]]-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Linuxille, macOS:lle ja Windowsille.
'''Löve''' on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Lua]]-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Windowsille, Mac OS X:lle ja Ubuntulle.


==Asennus==
==Asennus==
===Arch Linux===
sudo pacman -S {{Pkg|love}}
===Ubuntu===
===Ubuntu===
Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle.
Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle, sekä [[PPA]]:n osoite.
 
{{Asenna/PPA|love|bartbes|love-stable}}


==Käyttö==
==Ohjelman käyttö==
Versio numeron tarkistus
Versio numeron tarkistus
  love --version
  love --version


Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.  
Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu seuraavasti.  


  love ~/pelikansio/
  love ~/pelikansio/


Ohjelma voi olla päätteeltään <tt>ohjelma.love</tt> tai <tt>ohjelma.lua</tt>. <tt>.love</tt> päätteellä nimetty tiedosto on pakattu zip-tiedosto, jonka pääte on uudelleen nimetty. Muuta ohjelman päätettä zip-tidostoksi niin tiedoston purun jälkeen näet pelin lähdekoodin. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei aina välttämättä toimi. Paras tapa on käynnistää se komentoriviltä. Pelin kansiosta voi myös löytyä <tt>conf.lua</tt> niminen asetustiedosto.
Ohjelma voi olla nimetty <tt>ohjelma.love</tt> tai <tt>ohjelma.lua</tt> nimellä. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei toimi vaikka dokumentaatiossa niin kerrotaan. Pelin kansiosta löytyy myös <tt>conf.lua</tt> niminen asetustiedosto.
 
Pelien asetukset tallentuvat kotihakemistoosi. Polku on <tt>$XDG_DATA_HOME/love/</tt> tai <tt>~/.local/share/love/</tt>.
 
Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi [[gedit]]iin.
 
Seuraava rivi tulostaa 400 x 300 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen.
Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä.
 
<syntaxhighlight lang=lua>
function love.draw()
    love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300)
end
</syntaxhighlight>
 
Seuraava rivi piirtää kuvan 300 x 200 kokoiseen ikkunaan.
 
<syntaxhighlight lang=lua>
function love.load()
    whale = love.graphics.newImage("whale.png")
end
function love.draw()
    love.graphics.draw(whale, 300, 200)
end
</syntaxhighlight>
 
Seuraava rivi soittaa [[ogg]]-muotoisen äänen.
 
<syntaxhighlight lang=lua>
function love.load()
    sound = love.audio.newSource("music.ogg", "stream")
    love.audio.play(sound)
end
</syntaxhighlight>
 
Katso lisää vinkkejä [https://love2d.org/wiki/Main_Page virallisesta documentaatiosta].
 
==Lisäkirjastot==
* [https://raw.github.com/bartbes/love-misc-libs/master/AnAL/AnAL.lua Animations And Love] on lisäkirjasto animaatioiden tekoa varten. Se on poistettu 0.6.0 versiosta lähtien. Mutta on ladatavissa ja otettavissa käyttöön myös uusimpiin versioihin.
* [https://github.com/NikolaiResokav/LoveFrames LoveFrames] on lisäkirjasto käyttöliittymää varten. Siinä on kaikki käyttöliittymä komponentit edustettuina.
* [https://github.com/Kadoba/Advanced-Tiled-Loader/ Advanced Tiled Loader] on lisäkirjasto 2D-kuvatiilien lataamiseksi pelimoottorille.
 
==Lisäohjelmat==
* [[Tiled]] on 2D-karttamuokkain, jota voidaan käyttää '''Advanced Tiled Loader'''-lisäkirjaston kanssa. Siitä on saatavissa versiot Linuxille, Windowsille ja Mac OS X:lle.
* [http://www.piskelapp.com Piskel] on selaimella toimiva pikselimuokkain tarvittavan pikselitaiteen luomiseen. Ohjelmalla voi myös luoda peliin tarvittavia pikselianimaatioita.


==Katso myös==
==Katso myös==
* [[Pelikehitys]]
* [[Mari0]] on Lövella tehty 2D-tasohyppelypeli.
* [[Mari0]] on Lövella tehty 2D-tasohyppelypeli.


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [https://www.love2d.org/wiki/Main_Page LÖVE dokumentaatio]
* [https://www.love2d.org/wiki/Main_Page Löve dokumentaatio]
* [https://www.youtube.com/playlist?list=PL8w9J6i5St2OC4egPlSCOyPxhZBlnrU1p YouTube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16]
* [http://www.youtube.com/playlist?list=PL8w9J6i5St2OC4egPlSCOyPxhZBlnrU1p Youtube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16]
* [https://web.archive.org/web/20130604035754/http://www.explodingrabbit.com/forum/entries/l%C3%B6ve-platform-game-programming-tutorial-01.669/ Löve - Platform Game Programming Tutorial] {{InternetArchive}}
 
{{Malline:Pelinteko}}


[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelimoottorit]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan:

Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/LÖVE