Muokataan sivua Material Maker

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi           = Material Maker
| nimi=Material Maker
| logo          =
| kuva=[[Kuva:MaterialMaker.png|300px]]
| kuva           = [[Tiedosto:MaterialMaker.png|300px]]
| kuvateksti=
| kuvateksti     =
| käyttöliittymä=[[GTK]]
| tekijä        =
| lisenssi=[[MIT]]
| kehittäjä      = Rodz Labs
| kotisivu=[https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker]  
| moottori      =
| lahdekoodi=[https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures]
| ensijulkaisu  =
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    =  
| käyttöliittymä = [[GTK]]
| lisenssi       = [[MIT]]
| kotisivu       = <li>[https://www.materialmaker.org/ materialmaker.org]</li><li>[https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker]</li>
| lähdekoodi    = [https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures]
}}
}}
'''Material Maker''' on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen [[Wikipedia:fi:Fysiikkaperusteinen_renderöinti|PBR]] (Physically Based Rendering) tekstuurien luontityökalu, joka perustuu [[Godot]]-pelimoottoriin.


Materiaalit määritellään graafeiksi, joiden solmut luovat tai muuntavat tekstuureja. Ne voidaan viedä lopuksi esimerkiksi [[Godot]]-, [[Unity]]- ja [[Unreal Engine|Unreal]]-pelimoottoreille.
'''Material Maker''' on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen tekstuurien luontityökalu, joka perustuu [[Godot]]-moottoriin. Sen avulla voi muokata kaaviossa olevia solmuja helposti. Sen avulla voit opetella erilaisten varjostimien kehittämistä. Material Maker voidaan ladata myös Godot Engine -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää.
 
Käytettävissä on yli 200 solmua ja uusia solmuja voidaan luoda yhdistämällä ja ryhmittelemällä olemassa olevia solmuja tai kuvaamalla niitä [[GLSL]]:llä.
 
{{vinkki|Julkaisusta 0.94 alkaen Material Makeria voi käyttää myös PBR-materiaalien maalaamiseen 3D-malleihin. Siveltimet kuvataan myös kuvaajina käyttäen samoja solmuja kuin PBR-materiaalit, sekä muutamia maalausta varten tarkoitettuja suodattimia ja muunnoksia, jotka riippuvat mesh-geometriasta.}}
 
Verkkosivustolta voi selata yhteisön luomia materiaaleja ja siveltimiä ja avata ne Material Makerissa, sekä jakaa omia materiaaleja ja siveltimiä.
 
Jos et ole vielä käyttänyt Material Makeria, kannattaa katsoa tämä opetusohjelma: https://www.youtube.com/watch?v=mSuyrsJSZ_o
 
Material Maker voidaan ladata, myös [[Godot Engine]] -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää.


Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta.  
Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta.  


==Käyttö==
==Käyttö==
Käyttäminen toimii vetämällä hiirellä valmiista kirjastosta kuvaaja muokkaimeen, valitsemalla vasta luotu solmu ja napsauttamalla {{Näppäin|Ctrl|F}} ja solmu muuttuu muokattavaksi, lyijykynä-painikkeella näkyy shader-muokkain, jota voidaan käyttää solmun muokkaamiseen. Sille voi antaa parametrejä, tuloja, lähtöjä ja GLSL-toiminnoin, joita käytetään tekstuurien luomiseen. Toistaiseksi sillä ei ole diagnostiikkatyökaluja, joten kannattaa aloittaa testaamallasi koodilla esimerkiksi [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy]n avulla. Koska GLSL:ssä kuvatut kuvat ovat matemaattisia funktioita, kaikki nämä generaattorit ovat resoluutiosta riippumattomia.
Käyttäminen toimii vetämällä hiirellä valmiista kirjastosta kuvaaja muokkaimeen, valitsemalla vasta luotu solmu ja napsauttamalla {{Näppäin|Ctrl + F}} ja solmu muuttuu muokattavaksi, lyijykynä-painikkeella näkyy shader-muokkain, jota voidaan käyttää solmun muokkaamiseen. Sille voi antaa parametrejä, tuloja, lähtöjä ja GLSL-toiminnoin, joita käytetään tekstuurien luomiseen. Toistaiseksi sillä ei ole diagnostiikkatyökaluja, joten kannattaa aloittaa testaamallasi koodilla esimerkiksi [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy]n avulla. Koska GLSL:ssä kuvatut kuvat ovat matemaattisia funktioita, kaikki nämä generaattorit ovat resoluutiosta riippumattomia.


On myös mahdollista luoda ryhmä toisiinsa kytkettyjä generaattoreita käyttämällä {{Näppäin|Ctrl|G}}. Tämä luo uuden solmun, joka sisältää aiemmin valitut, pitäen samalla kaiken yhteyden graafin muihin solmuihin. Muokkaa uutta alakuvaa napsauttamalla hiljattain luodun solmun kynäpainiketta päästäksesi takaisin pääkäyrään käytä näkymän vasemmassa yläkulmassa olevaa Ylös-painiketta. Jos etäsolmu valittiin, sitä käytetään uuden solmun parametrien määrittämiseen. Kaikilla solmuilla on upotettu esikatselu. Napsauta vain kunkin solmun ulostulossa olevaa suljettua silmää avataksesi sen. 3D-esikatselua voidaan siirtää manuaalisesti ja oikeassa yläkulmassa oleva O-painike näyttää esikatselun graafisen näkymän taustana.
On myös mahdollista luoda ryhmä toisiinsa kytkettyjä generaattoreita käyttämällä {{Näppäin|Ctrl + G}}. Tämä luo uuden solmun, joka sisältää aiemmin valitut, pitäen samalla kaiken yhteyden graafin muihin solmuihin. Muokkaa uutta alakuvaa napsauttamalla hiljattain luodun solmun kynäpainiketta päästäksesi takaisin pääkäyrään käytä näkymän vasemmassa yläkulmassa olevaa Ylös-painiketta. Jos etäsolmu valittiin, sitä käytetään uuden solmun parametrien määrittämiseen. Kaikilla solmuilla on upotettu esikatselu. Napsauta vain kunkin solmun ulostulossa olevaa suljettua silmää avataksesi sen. 3D-esikatselua voidaan siirtää manuaalisesti ja oikeassa yläkulmassa oleva O-painike näyttää esikatselun graafisen näkymän taustana.


Kirjastoikkunassa on nyt monien generaattoreiden kuvakkeet ja suodatin. Uusia generaattoreita on melko vähän: koriste, kudonta, riimut, peili ja kaleidoskooppi, mutta varmaan lisää on tulossa.
Kirjastoikkunassa on nyt monien generaattoreiden kuvakkeet ja suodatin. Uusia generaattoreita on melko vähän: koriste, kudonta, riimut, peili ja kaleidoskooppi, mutta varmaan lisää on tulossa.
Rivi 44: Rivi 23:


==Asennus==
==Asennus==
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit 64-bittisinä binääreinä, sekä se on saatavana myös Godot-laajennuksena [https://godotengine.org/asset-library/asset Godot Asset-kirjaston] kautta.
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit 64-bittisinä binääreinä, sekä se on saatavana myös Godot-laajennuksena Godot Asset-kirjaston kautta.
 
===Flatpak===
{{Asenna/Flatpak|io.github.RodZill4.Material-Maker}}


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
Rivi 53: Rivi 29:
* [https://www.youtube.com/watch?v=OgTnsE8ueKI Material Maker - Godot Powered Procedural Texture Creator]
* [https://www.youtube.com/watch?v=OgTnsE8ueKI Material Maker - Godot Powered Procedural Texture Creator]


==Katso myös==
[[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]]
* [[AwesomeBump]]
* [[Ptex]]
* [[Blender]]
 
{{Pelinteko}}
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan: