Muokataan sivua Material Maker

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi           = Material Maker
| nimi=Material Maker
| logo          =
| kuva=[[Kuva:MaterialMaker.png|300px]]
| kuva           = [[Tiedosto:MaterialMaker.png|300px]]
| kuvateksti=
| kuvateksti     =
| käyttöliittymä=[[GTK]]
| tekijä        =
| lisenssi=[[MIT]]
| kehittäjä      = Rodz Labs
| kotisivu=[https://www.materialmaker.org/ materialmaker.org] [https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker]  
| moottori      =
| lähdekoodi=[https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures]
| ensijulkaisu  =
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    =  
| käyttöliittymä = [[GTK]]
| lisenssi       = [[MIT]]
| kotisivu       = <li>[https://www.materialmaker.org/ materialmaker.org]</li><li>[https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker]</li>
| lähdekoodi     = [https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures]
}}
}}
'''Material Maker''' on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen [[Wikipedia:fi:Fysiikkaperusteinen_renderöinti|PBR]] (Physically Based Rendering) tekstuurien luontityökalu, joka perustuu [[Godot]]-pelimoottoriin.


Materiaalit määritellään graafeiksi, joiden solmut luovat tai muuntavat tekstuureja. Ne voidaan viedä lopuksi esimerkiksi [[Godot]]-, [[Unity]]- ja [[Unreal Engine|Unreal]]-pelimoottoreille.
'''Material Maker''' on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen tekstuurien luontityökalu, joka perustuu [[Godot]]-moottoriin. Sen avulla voi muokata kaaviossa olevia solmuja helposti. Sen avulla voit opetella erilaisten varjostimien kehittämistä. Material Maker voidaan ladata myös Godot Engine -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää.
 
Käytettävissä on yli 200 solmua ja uusia solmuja voidaan luoda yhdistämällä ja ryhmittelemällä olemassa olevia solmuja tai kuvaamalla niitä [[GLSL]]:llä.
 
{{vinkki|Julkaisusta 0.94 alkaen Material Makeria voi käyttää myös PBR-materiaalien maalaamiseen 3D-malleihin. Siveltimet kuvataan myös kuvaajina käyttäen samoja solmuja kuin PBR-materiaalit, sekä muutamia maalausta varten tarkoitettuja suodattimia ja muunnoksia, jotka riippuvat mesh-geometriasta.}}
 
Verkkosivustolta voi selata yhteisön luomia materiaaleja ja siveltimiä ja avata ne Material Makerissa, sekä jakaa omia materiaaleja ja siveltimiä.
 
Jos et ole vielä käyttänyt Material Makeria, kannattaa katsoa tämä opetusohjelma: https://www.youtube.com/watch?v=mSuyrsJSZ_o
 
Material Maker voidaan ladata, myös [[Godot Engine]] -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää.


Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta.  
Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta.  
Rivi 45: Rivi 24:
==Asennus==
==Asennus==
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit 64-bittisinä binääreinä, sekä se on saatavana myös Godot-laajennuksena [https://godotengine.org/asset-library/asset Godot Asset-kirjaston] kautta.
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit 64-bittisinä binääreinä, sekä se on saatavana myös Godot-laajennuksena [https://godotengine.org/asset-library/asset Godot Asset-kirjaston] kautta.
===Flatpak===
{{Asenna/Flatpak|io.github.RodZill4.Material-Maker}}


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
Rivi 58: Rivi 34:
* [[Blender]]
* [[Blender]]


{{Pelinteko}}
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]]
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan: