Muokataan sivua Näytönohjaimet

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset [[vapaa ohjelmisto|vapaat]], [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Esimerkiksi raskaammassa [[pelit|pelikäytössä]] vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä [[AMD]]lta kuin myös [[Intel]]iltä [[ydin|Linux-ytimen]] mukana tulevat avoimet ajurit sekä [[NVIDIA]]:n  omat, [[Suljettu lähdekoodi|suljetut]] näytönohjainajurit, jotka osassa jakeluita tulevat oletuksena käytettäväksi. Tosin [[Vulkan]]-ajurit saattavat muuttaa tilannetta.
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset vapaat, [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Toisaalta esimerkiksi raskaammassa pelikäytössä vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä lähinnä näytönohjainvalmistajien omat, suljetut näytönohjainajurit, joita suurimmat jakelut tyypillisesti eivät toimita ainakaan oletuksena käytettäväksi.


==Näytönohjainvaihtoehdot==
==Näytönohjainvaihtoehdot==
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko [[NVIDIA]]:n, [[AMD]]:n tai [[Intel]]in valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on [[S3]]:n, [[SiS]] tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä.
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko NVIDIAn tai ATIn, valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux- käyttäjät tulevat toimimaan tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on integroituna Intelin näytönohjain, joista ainakin moniin malleihin on saatavilla Intelin valmistama vapaa ajuri.


===AMD/ATI===
===Ati===
AMD on panostanut avoimiin ajureihin ja ne tulevat Linux-ytimen mukana automaattisesti, ne lähestulkoon kaikissa käyttötapauksissa ovat paremmat kuin omisteiset ja suljetut binääriajurit. Tosin etenkin uudempaa näytönohjainta käyttöönotettaessa on olennaista käyttää mahdollisimman uutta [[ydin|Linux-ydintä]] parhaan toiminnallisuuden kannalta.
Atin Linux-ajureissa on ollut vuosia sekä suorituskyky- että luotettavuusongelmia, minkä lisäksi uusimpien mallien Linux-tuki on joskus tullut jopa kuukausia mallien julkistuksen jälkeen. Tilanne on kuitenkin ollut paranemaan päin. Joillekin ATIn korteille on saatavilla pääasiassa reverse engineering -menetelmällä tuotetut vapaat 3D-ajurit. Näistä ajureista kuitenkin puuttuu monia suljetusta ajuriversiosta löytyviä toimintoja. Lisätietoja löytyy freedesktop.orgin [http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon sivulta].
Tuettuna on uudet kuin vanhemmatkin kortit.  


* Lisätietoa osoitteessa https://www.x.org/wiki/RadeonFeature/
====Radeon 8500, Radeon 9200, vanhemmat====
Linux-tuki on jo virallisesti loppunut, joten suljettun ajurin uusia versioita ei voi käyttää. Sen sijaan vapaa 3D-ajuri on olemassa suurelle osalle korteista.
 
====Radeon 9500 - Radeon X800====
Suljettu ajuri tukee edelleen. Vapaa ajuri toimii usein ihan hyvin kevyeen pelaamiseen.
 
====Radeon X1300 - uudemmat====
Uudet ATIn näytönohjaimet toimivat lähinnä suljetun ajurin aivan uusimmilla versioilla. Vapaata ajuria ei vielä kunnolla ole, mutta AMD/ATI on julkaissut/julkaisee teknisiä tietoja piireistä vapaan ajurin kehittäjille.


===Intel===
===Intel===
[[Intel]] on julkaissut lähes kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. Myös binääriajurit on julkaistu ja voivat tuoda joitain lisäominaisuuksia. Katso ohje [[Intel binääriajureiden asentaminen]].
Intel on julkaissut kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. Intelin ajureista on olemassa kahta eri versiota, vanhempaa xorg-video-i810-sarjaa, sekä uutta ja toistaiseksi vielä epävakaata xorg-video-intel-sarjaa.
Intelin näytönohjaimia ei kuitenkaan voi ostaa erillisenä, joten sellaisen voi ottaa käyttöön vain uutta tietokonetta hankittaessa. Lisäksi integroiduille näytönohjaimille tyypillisesti Intelin mallit eivät laskentatehojensa puolesta kilpaile erillisten korttien kanssa samassa sarjassa.
 
===Nvidia===
Nvidian näytönohjaimille on olemassa nv -nimellä tunnettu vapaa ajuri, joka ei käytä ohjainten kiihdytysominaisuuksia lainkaan. Lisäksi [[Nouveau]] -projekti kehittää Nvidian näytönohajimille uutta vapaata ajuria, mutta sen kehitys on vielä alpha-vaiheessa.


===NVIDIA===
Oikeastaan kaikki Nvidian näytönohjainpiirit ovat Nvidian suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki Nvidian näytönohjaimet saa toimimaan.
[[NVIDIA]]n näytönohjaimille on olemassa [[Nouveau]]-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on ollut VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla.


Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Näita ajureita suositellaan raskaassa pelikäytössä käytettäväksi. Katso ohje [[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]].
===Valinta===
Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin, eikä niiden kanssa joudu niin usein turvautumaan suljettuun ajuriin.  


{{Huomautus|NVIDIA omisteiset (Proprietary) -ajurit tukevat vain [[X11]]:tä, eivät [[Wayland]]ia.}}
Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D -sovelluksia, joutuu tällä hetkellä lähes väistämättä käyttämään suljettuja ajureita. Tällöin valinnassa kannattaa ottaa huomioon se, että Atin näytönohjaimille saa myös vapaat ajurit ja uusimmille korteille kehitettävä ajuri saattaa joskus tulevaisuudessa olla jopa oikein hyväkin, mutta toisaalta Nvidian suljettu ajuri on ehkä parempi kuin Atin vastaava.


*Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille]]. Avoimet ja suljetut.
==NVIDIAn ja ATIn binääriajureiden asentaminen==
*Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille#NVIDIAn_testituloksia|NVIDIAn suljettujen ajureiden testituloksia]]
Ajurit kannattaa ensisijaisesti asentaa jakelun oman [[paketinhallinta|paketinhallinnan]] kautta. Valmistajien kotisivuilta saatavat ajuripaketit ovat vaikeasti päivitettäviä sekä usein ristiriidassa paketinhallinnan kanssa. Kaikissa jakeluissa ne eivät välttämättä edes toimi.


===S3===
[[Ubuntu]]lle ja [[Debian]]ille on myös olemassa [http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html Envy]-asennusohjelma, joka hoitaa uusimpien Atin ja Mvidian ajurien asentamisen tai poistamisen.
Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi <tt>openchrome</tt>- tai <tt>vesa</tt>-ajureita.  


*[http://www.openchrome.org/trac/wiki/About Lisätietoja ajuritilanteesta]. {{Vanhentunut linkki}}
===Arch Linux===
==== ATI ====
Ajuripaketti asentuu komennolla
[[pacman]] -Sy fglrx
Seuraavaksi on tehtävä [[Xorg.conf]]iin oikeat asetukset. Jos sinulla on jo toimiva xorg.conf, tee siitä varmuuskopio. Jos xorg.confia ei ole, voit luoda sellaisen komennolla
Xorg --configure
Lisätietoja xorg.confin luomiseen löytyy Arch Linuxin [http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg7#Configuring_xorg wikistä].
Kun sopiva xorg.conf on olemassa, ajetaan ATIn oma asetustyökalu komennolla
aticonfig --initial
Jos asetusten luonti onnistui, voit testata 3D-toimintojen toiminnan komennolla
glxinfo | grep direct
(edellyttää [[mesa]]-paketin asentamista).


===3DFX===
Arch Linuxin wikissä on [http://wiki.archlinux.org/index.php/ATI laaja ohje] ATIn ajurien asentamiseen.
3DFX:n Voodoo-näytönohjainperheelle on olemassa [[MIT-lisenssi]]llä julkaistu ajuri <tt>Glide3</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 3, 4 ja 5 -korteille. Vanhemmille korteille on olemassa ajuri <tt>Glide3-libG</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 1 ja 2 -korteille. https://dri.freedesktop.org/wiki/3dfx/


===Valinta===
==== NVIDIA ====
Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin.
Ajuripaketti asennetaan komennolla
[[pacman]] -Sy nvidia
Vanhempien korttien omistajat voivat käyttää komentoa
pacman -Sy nvidia-96xx
tai
pacman -Sy nvidia-71xx
[[X]]-palvelin ei saa olla päällä ajuria asennettaessa.
 
[[Xorg.conf]]iin voi luoda oikeat asetukset komennolla
nvidia-xconfig
 
Lisätietoja löytyy Arch Linuxin [http://wiki.archlinux.org/index.php/How_to_install_NVIDIA_driver wikistä].
 
=== Debian ===
Debianissa löytyy joitain binääriajureita paketoituna joko suoraan tai siten, että pelkkä asenninskripti on paketoitu. Debianin julkaisutahdin huomioon ottaen saatat haluta käyttää tuoreempia kuin Debian-paketoituja binääriajureita.
 
Koska binääriajurit ovat luonteeltaan epävapaat, on Debianin asennusrompuilta turha sellaisia etsiä. Debianin ns. non-free- (itse ajurit) ja contrib-osiot (asenninskriptit) ovat paikka, josta tuollaisia löytyy, joten varmista, että /etc/apt/sources.list-tiedostossasi on seuraavanlainen rivi:
deb http://ftp.fi.debian.org/debian/ stable main '''contrib non-free'''
(Lihavoidut osat ovat ne tärkeät.)
 
==== ATI ====
 
Ymmärrettävät step-by-step ohjeet ATI:n ajurien asentamiseksi Debianiin löytyvät [http://xoomer.virgilio.it/flavio.stanchina/debian/fglrx-installer.html täältä.]
 
==== NVIDIA ====
 
===== Vaihtoehto 1 =====
 
Nvidian ajureiden asentaminen Debianiin käy melko helposti, sillä näille löytyy valmis paketti, jonka voi kääntää Debianin kätevällä ''make-kpkg''-työkalulla.
 
Asenna ensin Nvidian epävapaat binääriajurit sekä oheistauhka:
apt-get install nvidia-kernel-source nvidia-glx
 
Ensimmäiseksi on syytä tutkia, millä gcc-kääntäjän versiolla ydin on käännetty, sillä moduulit on järkevintä kääntää samalla gcc-versiolla. Vertaa seuraavia tulosteita:
cat /proc/version
gcc --ver
Mikäli Gcc:n versiot eroavat, kannattaa asentaa sama Gcc:n versio, jolla ydin on käännetty.
 
Tarkista mikä versio Linux-ytimestä koneessa on:
uname -r
 
Ota kolme pisteiden erottamaa lukua (vaikkapa 2.6.11-1-k7:sta 2.6.11) ja asenna kyseisen ytimen lähdekoodi:
apt-get install kernel-source-2.6.11
 
Siirry /usr/src -hakemistoon, ja pura sinne ilmestyneet Nvidian ytimen moduuli sekä ytimen lähdekoodi:
tar -xzfv nvidia-kernel-source.tar.gz
tar -xjvf kernel-source-2.6.11.tar.bz2
 
Sitten käännetään Nvidian ajurit:
cd /usr/src/linux-2.6.11
fakeroot make-kpkg modules_image
sudo -c "dpkg -i ../nvidia-kernel-2.6.11_*.deb"
Mikäli ''fakeroot''- tai ''make-kpkg''-komentoja ei löydy, ne löytyvät apt:lla paketeista ''fakeroot'' ja ''kernel-package''.
 
Vaihtoehtoisesti jos et halua Debian-paketoitua Nvidian ajuria:
Luo linkki syntyneestä kernel-source-2.6.11 -hakemistosta linux-hakemistoon:
ln -s kernel-source-2.6.11 linux
Hae ajuripaketti [http://www.nvidia.com/object/unix.html Nvidian sivuilta]. Ajuripaketti asennetaan komentamalla
sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-7667-pkg1.run
riippuen tietysti paketin nimestä. Jos esivalmistelut on hoidettu huolella, asennusohjelma menee läpi ilman murheita, kääntäen sopivan ajurimoduulin ja ladaten sen kerneliin.
 
===== Vaihtoehto 2 =====
 
Asenna [[module-assistant]]
apt-get install module-assistant


Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D-sovelluksia, täytyy käyttää suljettuja binääriajureita. Nykyään AMD:n, Intelin ja Nvidian ajurituki on kunnossa, yhtä hyvät kuin Windowsissa, joten ajurien puolesta ei näytönohjainhankintaa tarvitse miettiä.
Module-assistantin avulla ajurien kääntö käy nopeasti [[ncurses|curses-käyttöliittymän]] tai komentorivin kautta. Jos haluat kääntää ajurit nvidian sivuilta haetusta paketista, kannattaa komentaa ensin seuraavasti.
module-assistant prepare nvidia-kernel
Jos haluat asentaa ajurit kokonaisuudessaan Debianin pakettihakemistoista (suositeltavaa), komenna
module-assistant auto-install nvidia-kernel
Ja sitten
apt-get install nvidia-glx
Sitten tarvitsee enää muuttaa tiedostoon <tt>/etc/X11/xorg.conf</tt> rivi
Driver "nv"
muotoon
Driver "nvidia"
Ja käynnistää X uudestaan. Sitten ajurien asennus onkin valmis.


3D- kiihdytyksen testaaminen komennolla
===Fedora===
====NVIDIA====
Hae julkaisuversiolle sopiva [[Livna]]-pakettivaraston asennus-[[RPM]] osoitteesta http://rpm.livna.org/ ja asenna se. Fedora 8:ssä tämä tehdään komennolla:
rpm -Uvh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm
Paketin asentaminen ottaa [[yum]]issa käyttöön Livna-asennuslähteen, jossa on muitakin paketteja, joita ei voida lisätä Fedoran virallisiin asennuslähteisiin. NVidian ajurit asennetaan komennolla:
yum install kmod-nvidia
Tämän jälkeen on hyvä käynnistää kone uudelleen ja ajurien pitäisi toimia.
Livna pyrkii toimimaan yhteistyössä virallisten asennuslähteiden kanssa, joten yhteensopivuuden pitäisi olla hyvä.


glxinfo | grep 'direct rendering'
[[kernel|Ytimen]] päivittyessä ajuri käännetään automaattisesti uudestaan [[DKMS]]-palvelun avulla, jolloin uusia ajuripaketteja tarvitsee asentaa vain itse ajureiden päivittyessä. Uudet ajuriversiot ovat Livnassa melko pian julkaisun jälkeen, joten Nvidian omaa asennuspakettia ei yleensä tarvitse käyttää.


Jos vastaus on <tt>yes</tt> niin kiihdytys on päällä.
=== Gentoo ===
Gentoon Portage-puusta löytyvät binääriajurit nvidian sekä ATIn korteille.


3D- kortin tarkistaminen tapahtuu komennolla
==== ATI ====
Gentoon sivuilta löytyy myös ATI:n korteille erittäin hyvä opas, mutta englannin kielellä.
http://www.gentoo.org/doc/en/ati-faq.xml


glxinfo | grep renderer
==== NVIDIA ====


Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
Gentoon sivuilla on suomeksi erittäin hyvä opas nvidian korteille.
  OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2
  http://www.gentoo.org/doc/fi/nvidia-guide.xml


tai voit kokeilla [[glxgears]] -ohjelmaa, joka tarkistaa toimiiko kiihdytys oikein.
===OpenSUSE===


OpenGL tiedot saat näkyviin komennolla
====ATI====
*[http://opensuse.fi/ATIN_ajurit ATI-ohje opensuse.fi:n wikissä]
====NVIDIA====
*[http://opensuse.fi/NVIDIA_ajurit NVIDIA-ohje opensuse.fi:n wikissä]


glxinfo | grep OpenGL
=== Ubuntu ===
Ubuntussa näytönohjainten binääriajurit voi asentaa universe-pakettivarastosta. Universe-varaston käyttöönoton ohjeet löytyvät [http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot#Lis.C3.A4.C3.A4_ohjelmavarastoja_k.C3.A4ytt.C3.B6.C3.B6n Ubuntu tutuksi -wikikirjasta]. Tätä ei tarvitse tehdä käytettäessä uusinta 7.04 (Feisty Fawn) -versiota.


Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
==== ATI ====


OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
Ensin asennetaan ajuripaketti
OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2
  sudo apt-get install fglrx-driver
OpenGL core profile version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
OpenGL core profile shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
OpenGL core profile context flags: (none)
OpenGL core profile profile mask: core profile
OpenGL core profile extensions:
OpenGL version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
OpenGL shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
OpenGL context flags: (none)
OpenGL profile mask: (none)
  OpenGL extensions:


PCI-väylään liitetyistä laitteista saa tietoja [[lspci]]-komennolla. Eli voit avata komentorivin ja komentaa esimerkiksi näin:
Lisätään ajurimoduuli kernelimoduulien listaan
echo fglrx | sudo tee -a /etc/modules


  lspci | grep VGA
Muokataan x-palvelimen asetustiedostoa (todennäköisesti /etc/X11/xorg.conf) siten, että rivi
  Driver "radeon"
muutetaan muotoon
Driver "fglrx"
Kyseinen rivi löytyy kohdasta Section "Device". Tämän jälkeen järjestelmä käynnistetään uudestaan (helpoin tapa, ilmankin selviää). Lisätietoa [https://wiki.ubuntu.com/BinaryDriverHowto Ubuntun wikissä.]


Näytönohjaimen muistin määrän tarkistaminen.
==== NVIDIA ====
gpu=(`lspci | grep VGA`) && sudo lspci -vvv -s $gpu


== HD-videoiden rautapurku==
Nvidian ajureiden asentaminen on vielä helpompaa. Ensiksi asennetaan ajurit:
Videot ovat olleet prosessorin varassa mutta nykyään jokaisesta uudesta näytönojaimesta löytyy tuki videon purkamiseen. Intel käyttää [https://01.org/linuxmedia/vaapi VA-API], mutta AMD ja Nvidia ''mesa-vdpau''.
sudo apt-get install nvidia-glx nvidia-kernel-common


==Aiheesta muualla==
Ja sitten käsketään nvidia-glx-config laittamaan X-asetukset kuntoon:
* [[Phoronix Test Suite]] on näytönohjaimien testausohjelmisto.
sudo nvidia-glx-config enable
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_device_driver Free and open-source graphics device driver]


== Katso myös==
Lopuksi tarvitsee enää vaihtaa [[X.orgin asetukset|X:n asetukset]] sopivaksi (/etc/X11/XFree86Config-4 tai /etx/X11/xorg.conf), eli rivi (kohdasta Section "Device")
*[[Suositeltavat rautaratkaisut]]
Driver "nv"
*[[X.orgin asetukset]]
muotoon
*[[RandR]]
Driver "nvidia"
*[[OpenCL]]
*[[Bumblebee]]


===Binääriajureiden asennus==
===NVIDIAn ajurit yleisesti===
*[[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]]
#Asennetaan kääntötyökalut (mm. [[gcc]], [[automake]])
*[[AMDn/ATIn binääriajureiden asentaminen]]
#Asennetaan [[Ydin|ytimen]] otsikkotiedostot paketinhallinnasta (esimerkiksi paketti linux-headers )
*[[Intel binääriajureiden asentaminen]]
#Haetaan [http://www.nvidia.com/ nVidian sivuilta] ajuripaketti ja ajetaan se pääkäyttäjänä (esim. sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-8756-pkg1.run)


==Katso myös==
*[[Suositeltavat rautaratkaisut]]


[[Luokka:Laitteisto]]
[[Luokka:Laitteisto]]
[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:X]]
[[Luokka:Ajurit]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)