Muokataan sivua Pygame

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}
{{Ohjelma
{{ Ohjelma  
| nimi           = pygame
| nimi=pygame
| logo          = [[Tiedosto:pyGame-logo.png|200px]]
| kuva=  
| kuva           =  
| kuvateksti=  
| kuvateksti     =  
| käyttöliittymä=[[Python]]
| tekijä        = Pete Shinners
| lisenssi=[[GPL]]
| kehittäjä      = yhteisö
| kotisivu=[http://www.pygame.org www.pygame.org]
| moottori      =
| ensijulkaisu  = ? / 2000
| vakaaversio    = 2.1.2
| vakaapvm      = 27. joulukuuta 2021
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    = [[C]], [[Python]]
| käyttöliittymä = [[SDL]]
| lisenssi       = [[LGPL]]
| kotisivu       = [https://www.pygame.org www.pygame.org]
| lähdekoodi    = [https://github.com/pygame/ github.com/pygame/]
}}
}}
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä.


Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]].
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- tai 3D-pelejä.


==Asennus==
==Asennus==
Rivi 29: Rivi 17:
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  


<syntaxhighlight lang="python">
<source lang="Python">
#!/usr/bin/env python
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# -*- coding: utf-8 -*-
Rivi 76: Rivi 64:
             pygame.quit()
             pygame.quit()
             sys.exit()
             sys.exit()
</syntaxhighlight>
</source>


Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
  python heiMaailma.py
  python ohjelma.py


==Katso myös==
==Katso myös==
* [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]]
* [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]]


==Aiheesta muualla==
* [http://www.pygame.org/docs/tut/intro/intro.html pyGame tutoriaali]
* [https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/index.html Peliohjelmointia]
* [http://usingpython.com/pygame-intro/ pyGame 2D pelitutoriaali]
* [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali]
{{Pelinteko}}
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan:

Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/Pygame