Muokataan sivua Simple DirectMedia Layer

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa}}
[[Media:Esimerkki.ogg]]
{{Kirjasto
== Otsikkoteksti ==
| nimi          = SDL
[http://www.example.com linkin otsikko][[linkki]]
| kuva          = [[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
----
| kuvateksti    =  
| tekijä        =  
| kehittäjä      =  
| ensijulkaisu  =  
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    =
| kirjasto      =
| lisenssi      = [[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| kotisivu      = [https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
| lähdekoodi    = [https://hg.libsdl.org/SDL/ hg.libsdl.org/SDL]
}}
'''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.


Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla [[zlib-lisenssi]]llä.
----


Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
----
 
--[[Käyttäjä:84.248.111.180|84.248.111.180]] 15. syyskuuta 2005 kello 14:02:53 (EEST)<nowiki>Lisää muotoilematon teksti tähän</nowiki><math>Lisää kaava tähän</math>[[Kuva:Esimerkki.jpg]][http://www.example.com linkin otsikko][[linkki]]'''Lihavoitu teksti'''''Kursivoitu teksti''[http://www.example.com linkin otsikko][http://www.example.com linkin otsikko]
== Asennus ==
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2
 
1.2
*SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
*SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
*SDL_net — Verkkotuki
*SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
*SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
 
2.0
 
*SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
*SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
*SDL2_net — Verkkotuki
*SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
*SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
 
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.
 
==Aiheesta muualla==
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/sarja.php?tunnus=sdl2 Ohjelmointiputkan SDL2-opassarja]
 
===SDL-ohjelmointi===
* [http://www.ohjelmointiputka.net/ Ohjelmointiputkasta] löytyy myös lähinnä ohjelmoijille opas SDL:n [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdlasennus asentamiseen]
* [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl_gl_1 SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö] -opas Ohjelmointiputkassa
* [http://www.parallelrealities.co.uk/2011/09/basic-game-tutorial-1-opening-window.html Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas]
* [http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index SDL-peliohjelmoinnin opas] (käsittelee myös [[OpenGL]]:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa)
* [http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php Beginning Game Programming]
* [http://www.sdltutorials.com SDL tutorials] - SDL tutorialisin peliohjelmointiopas
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng
 
{{OpenGL}}
{{Pelinteko}}
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)