Muokataan sivua ZynAddSubFX

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 20: Rivi 20:


==Algoritmit ==
==Algoritmit ==
ZynAddSubFX:ssä on kaikkiaan kolme erilaista synteesialgoritmia, joiden avulla ääntä tuotetaan. Algoritmit löytää ''Edit Instrument'' -painikkeen takaa aukeavasta ikkunasta, josta jokaisen niistä voi kytkeä erikseen päälle ja pois. Algoritmit voivat olla päällä myös yhtä aikaa.


'''ADDSynth''' on algoritmeista monimutkaisin, sillä ADDSynth-synteesi käyttää yhtä tai useampaa ääntä, Zyn-termein voicea. Näitä voi selvyyden vuoksi ajatella oskillaattoreina, mutta tosiasiassa ne ovat paljon oskillaattoria monipuolisempia. Ääniä on kaikkiaan kahdeksan, ja jokaisen sisässä on aaltomuoto, jota voi editoida monipuolisesti omalla aaltomuodonmuokkaustyökalulla. Jokaisesta äänestä löytyy myös mahdollisuus FM-synteesiin ja muutamiin muihin aaltomuodon modulointeihin. Lisäksi niissä on filtteri ja vahvistin verhokäyrineen sekä muutamia muita perussäätöjä, kuten sävelkorkeus, panorointi ja viive.
ADDSynth on monimutkaisin algoritmi, sillä ADDSynth-synteesi käyttää yhtä tai useampaa 'voicea', joita voi selvyyden vuoksi ajatella oskillaattoreina. Tosiasiassa ne ovat paljon oskillaattoria monipuolisempia. Näitä 'voiceja' on kaikkiaan kahdeksan. Jokaisen voicen sisässä on aaltomuoto, jota voi editoida monipuolisesti omalla aaltomuodonmuokkaustyökalulla.


ADDSynth-synteesin pääikkunassa voi vielä lisäksi asettaa kaikille äänille yhteisen filtterin sekä vahvistimen. Näiden avulla saa luotua todella monipuolisia soitinääniä perinteisistä 70-luvun analogisista leadeista 80-luvun lopun FM-kelloihin ja 90- sekä 2000-luvun paksuihin padeihin.
SUBSynth on paljon yksinkertaisempi, yläsävelsarjaan perustuva synteesimuoto.


'''SUBSynth''' on paljon yksinkertaisempi, yläsävelsarjaan perustuva synteesimuoto. Haluamiaan yläsäveliä voi korostaa liukusäätimillä, jonka jälkeen ääni kulkee filtterin ja vahvistimen läpi. Yksinkertaisesta luonteestaan huolimatta SUBSynth on kelpo synteesialgoritmi, jolla saa tehtyä monia soitinääniä ilman liiallista säädön määrää.
Kolmas algoritmi, PADSynth, soveltuu nimensä mukaisesti padien tekemiseen. Se on Nasca O. Paulin oma keksintö, ja nykyään suosittu algoritmi, joka löytyy monista kalliista kaupallisista softasyntetisaattoreista.
 
'''PADSynth''' soveltuu nimensä mukaisesti padien tekemiseen. Se on Nasca O. Paulin oma keksintö, ja nykyään suosittu algoritmi, joka löytyy monista kalliista kaupallisista softasyntetisaattoreista. Kuitenkin se on kehitetty alun perin juuri Zyniä varten. PADSynthin toimintaa on hankala selittää, joten parhaiten siitä saa selvän kokeilemalla. Myös tämän sivun lopusta löytyvät opetusvideot ovat varmasti avuksi.


==Muutama sana Zynin efekteistä==
==Muutama sana Zynin efekteistä==
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tällä sivulla käytetyt mallineet:

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan:

Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/ZynAddSubFX