Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos
kirjaudut sisään tai
luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.
Kumoaminen voidaan suorittaa.
Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio |
Oma tekstisi |
Rivi 1: |
Rivi 1: |
| {{Perustietoa|en:GLSL}} | | {{Perustietoa|en:GLSL}} |
| {{Ohjelmointikieli | | {{ Ohjelma |
| | nimi = GLSL | | | nimi=GLSL |
| | paradigma = | | | kuva= |
| | tyypitys = vahva | | | kuvateksti= |
| | suoritusmalli = käännettävä | | | lisenssi= |
| | muistinhallinta = | | | käyttöliittymä=[[OpenGL]] |
| | vakaaversio =
| | | kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ www.opengl.org/documentation/glsl/] |
| | vakaapvm =
| |
| | kehitysversio =
| |
| | kehityspvm =
| |
| | evaluointitapa =
| |
| | kotisivu = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/] | |
| | lähdekoodi =
| |
| }} | | }} |
| '''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.
| | GLSL on OpenGL Shader Language. |
|
| |
|
| ==Katso myös==
| |
| * [[Material Maker]]
| |
| * [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy]
| |
|
| |
| {{OpenGL}}
| |
| {{Ohjelmointikielet}}
| |
| [[Luokka: OpenGL]] | | [[Luokka: OpenGL]] |
| | [[Luokka: Kirjastot]] |