Ero sivun ”Ardour” versioiden välillä
p (→Pluginit) |
(kh, lisätty tieto natiivi VST-tuesta.) |
||
Rivi 11: | Rivi 11: | ||
Loppujen lopuksi helpoin tapa päästä kokeilemaan Ardouria saattaakin olla sen asentaminen omaan Linux-järjestelmään sen kummempia miettimättä. Useimmat valtavirtajakelut asentavat automaattisesti tärkeimmät Ardourin käyttöön tarvittavat työkalut ja konfiguroivat järjestelmän, joten käyttäjän tehtäväksi jääkin usein vain käynnistää ohjelma. | Loppujen lopuksi helpoin tapa päästä kokeilemaan Ardouria saattaakin olla sen asentaminen omaan Linux-järjestelmään sen kummempia miettimättä. Useimmat valtavirtajakelut asentavat automaattisesti tärkeimmät Ardourin käyttöön tarvittavat työkalut ja konfiguroivat järjestelmän, joten käyttäjän tehtäväksi jääkin usein vain käynnistää ohjelma. | ||
Varoitus: | Varoitus: käyttöjärjestelmien mukana tulevat Ardourin versiot eivät yleensä ole uusimpia mahdollisia. Joissain tapauksissa paketointitiimi on myös saattanut paketoida kehnon version eikä ole vaivautunut korjaamaan asiaa. Tästä seuraa toisinaan ärsyttäviä bugeja tai toimimattomia ominaisuuksia. Tämän takia monet Ardouria vakavammin käyttävät äänittäjät ovatkin päätyneet kääntämään oman versionsa suoraan lähdekoodista. | ||
== Tiedostomuodot == | == Tiedostomuodot == | ||
Koska Ardour on suunniteltu myös ammattimaista käyttöä varten, sen tarjoama tiedostomuotovalikoima on kotikäyttäjän tuntemista muodoista hivenen poikkeava. Oletuksena käytetyn wav-muodon lisäksi ohjelma osaa äänittää Broadcast wave-, CAF- ja W64-tiedostoihin ja bittisyvyydeksi on valittavissa 16, 24 tai 32 bittiä. Samplejen näytteenottotaajuutta Ardour ei päätä, vaan se määräytyy Jackin käyttämän näytteenottotaajuuden perusteella. Valmiit projektit ohjelma osaa viedä wav-, caf-, aiff-, w64-, ogg- | Koska Ardour on suunniteltu myös ammattimaista käyttöä varten, sen tarjoama tiedostomuotovalikoima on kotikäyttäjän tuntemista muodoista hivenen poikkeava. Oletuksena käytetyn wav-muodon lisäksi ohjelma osaa äänittää Broadcast wave-, CAF- ja W64-tiedostoihin, ja bittisyvyydeksi on valittavissa 16, 24 tai 32 bittiä. Samplejen näytteenottotaajuutta Ardour ei päätä, vaan se määräytyy Jackin käyttämän näytteenottotaajuuden perusteella. Valmiit projektit ohjelma osaa viedä wav-, caf-, aiff-, w64-, ogg- tai flac-tiedostoiksi. | ||
== Pluginit == | == Pluginit == | ||
Pluginit ovat | Pluginit ovat oleellinen osa äänityötä – etenkin miksausvaihetta, ja myös Ardourissa on tuki erilaisille plugineille. Yhä edelleen yleisin plugin-standardi Linux-maailmassa on [[LADSPA]] eli Linux Audio Developer's Simple Plugin API, mutta sen lisäksi Ardour tukee uutta [[LV2]]-standardia, joka on yleistynyt vauhdilla viime vuosina. OS X -versio tukee edellisten ohella Applen Audio Unit -standardia. [[Windows VST]] -pluginit on mahdollista saada toimimaan [[Wine|Winen]] avulla, mutta koska kyseiset pluginit toimivat emulaatiokerroksen päällä, ei niiden toiminta ole aina yhtä vakaata kuin natiivisti kehitettyjen pluginien. Jonkin verran käyttäjiä näillekin löytyy Linux-muusikoiden joukosta. Kannattaa myös huomata, että Windows VST-pluginit ovat eri asia kuin [[Linux VST|Linux VST:t]], ja että tuki natiiveille Linux VST -plugineille on vasta testausvaiheessa. Tulevassa Ardourin kolmosversiossa on näillä näkymin natiivin VST-tuen lisäksi myös VSTi-tuki, mutta vakaata versiota jouduttaneen odottamaan vielä jonkin aikaa. | ||
Käytetyt pluginit vaikuttavat myös Ardourin vakauteen. Tämä on hyvä huomata, mikäli Ardour alkaa miksausvaiheessa tuntua epävakaalta: kyse voi olla kehnosti suunnitellusta pluginista, joka aiheuttaa epävakautta koko ohjelmalle. Tästä syystä Ardourin kotisivuille on koottu [http://ardour.org/plugins lista hyväksi havaituista plugineista], jota kannattaa ehdottomasti vilkaista. | Käytetyt pluginit vaikuttavat myös Ardourin vakauteen. Tämä on hyvä huomata, mikäli Ardour alkaa miksausvaiheessa tuntua epävakaalta: kyse voi olla kehnosti suunnitellusta pluginista, joka aiheuttaa epävakautta koko ohjelmalle. Tästä syystä Ardourin kotisivuille on koottu [http://ardour.org/plugins lista hyväksi havaituista plugineista], jota kannattaa ehdottomasti vilkaista. | ||
[[Luokka:Musiikinteko]] | [[Luokka:Musiikinteko]] |
Versio 3. tammikuuta 2012 kello 05.59
Ardour | |
---|---|
Ardourin edit-ikkuna | |
Kehittäjä(t) | Paul Davis |
Käyttöliittymä | GTK |
Lisenssi | GPL v2 |
Kotisivu | www.ardour.org |
Ardour on digitaalinen äänitystyöasemasovellus, jota voi käyttää äänen nauhoittamiseen, muokkaamiseen ja miksaamiseen. Se on yksi keskeisimmistä äänityökaluista Linuxille, ja myös pisimmälle kehittynyt ammattimaiseen käyttöön tarkoitettu avoimen lähdekoodin moniraituriohjelma. Ardourin käyttölittymä muistuttaa paljon kaupallisia audiotyöasemasovelluksia, kuten Pro Toolsia, Nuendoa tai Cubasea, ja kyseisten ohjelmien käyttäjät todennäköisesti oivaltavatkin nopeasti myös Ardourin toiminnan.
Suurin ero edellämainittuihin kaupallisiin ohjelmiin verrattuna on Ardourin (kuten toki monien muidenkin Linuxin ääniohjelmien) tarvitsema Jack-taustapalvelu, joka huolehtii audiosignaalin reitityksestä äänikortille ja toisiin ääniohjelmiin. Ardourin pääkehittäjä Paul Davis on myös Jack-projektin pääkehittäjä, ja tästä syystä Ardour onkin yksi esimerkillisimpiä ja innovatiivisimpia Jack-taustapalvelun hyödyntäjiä. Mainio esimerkki tästä on Ardourin tapa hoitaa myös ohjelman sisäinen audiosignaalin reititys Jackin avulla. Tämä ei näy peruskäyttäjälle millään tavalla, mutta tarpeen vaatiessa on mahdollista tehdä monimutkaisempia ja epätavallisiakin kytkentöjä Jackin kautta vailla pelkoa keinotekoisista rajoitteista, jollaisia kaupallisten ohjelmien käyttäjille joskus saattaa tulla vastaan.
Asentaminen ja käytön aloitus
Monesti sanotaan, että helpoin tapa päästä käyttämään Ardouria (tai muita Linux-ääniohjelmia) on asentaa multimediakäyttöön tarkoitettu Linux-jakelu. Tällaiset järjestelmät on valmiiksi konfiguroitu toimimaan vakaasti ja luotettavasti multimediatyöskentelyssä, ainakin mikäli järjestelmien tekijöitä uskoo. Käytännössä tilanne on tietenkin hieman toinen ja multimediakäyttöön tarkoitettujen jakelujen laatu ja ajantasaisuus vaihtelee suuresti. Parhaita lähteitä tässä asiassa lienee Jack-projektin kotisivu, jonne Paul Davis on pyrkinyt keräämään ajantaisisimman saatavilla olevan informaation Jackin konfiguroimisesta. Siellä mainitaan parhaiten toimiviksi järjestelmiksi 64 Studio ja AV Linux, mutta tähänkin tietoon kannattaa suhtautua hienoisella varauksella, sillä 64 studio ei ole päivittynyt vähään aikaan ja AV Linuxin käyttäjäkunta (etenkin Suomessa) on toistaiseksi melko vähäinen.
Loppujen lopuksi helpoin tapa päästä kokeilemaan Ardouria saattaakin olla sen asentaminen omaan Linux-järjestelmään sen kummempia miettimättä. Useimmat valtavirtajakelut asentavat automaattisesti tärkeimmät Ardourin käyttöön tarvittavat työkalut ja konfiguroivat järjestelmän, joten käyttäjän tehtäväksi jääkin usein vain käynnistää ohjelma.
Varoitus: käyttöjärjestelmien mukana tulevat Ardourin versiot eivät yleensä ole uusimpia mahdollisia. Joissain tapauksissa paketointitiimi on myös saattanut paketoida kehnon version eikä ole vaivautunut korjaamaan asiaa. Tästä seuraa toisinaan ärsyttäviä bugeja tai toimimattomia ominaisuuksia. Tämän takia monet Ardouria vakavammin käyttävät äänittäjät ovatkin päätyneet kääntämään oman versionsa suoraan lähdekoodista.
Tiedostomuodot
Koska Ardour on suunniteltu myös ammattimaista käyttöä varten, sen tarjoama tiedostomuotovalikoima on kotikäyttäjän tuntemista muodoista hivenen poikkeava. Oletuksena käytetyn wav-muodon lisäksi ohjelma osaa äänittää Broadcast wave-, CAF- ja W64-tiedostoihin, ja bittisyvyydeksi on valittavissa 16, 24 tai 32 bittiä. Samplejen näytteenottotaajuutta Ardour ei päätä, vaan se määräytyy Jackin käyttämän näytteenottotaajuuden perusteella. Valmiit projektit ohjelma osaa viedä wav-, caf-, aiff-, w64-, ogg- tai flac-tiedostoiksi.
Pluginit
Pluginit ovat oleellinen osa äänityötä – etenkin miksausvaihetta, ja myös Ardourissa on tuki erilaisille plugineille. Yhä edelleen yleisin plugin-standardi Linux-maailmassa on LADSPA eli Linux Audio Developer's Simple Plugin API, mutta sen lisäksi Ardour tukee uutta LV2-standardia, joka on yleistynyt vauhdilla viime vuosina. OS X -versio tukee edellisten ohella Applen Audio Unit -standardia. Windows VST -pluginit on mahdollista saada toimimaan Winen avulla, mutta koska kyseiset pluginit toimivat emulaatiokerroksen päällä, ei niiden toiminta ole aina yhtä vakaata kuin natiivisti kehitettyjen pluginien. Jonkin verran käyttäjiä näillekin löytyy Linux-muusikoiden joukosta. Kannattaa myös huomata, että Windows VST-pluginit ovat eri asia kuin Linux VST:t, ja että tuki natiiveille Linux VST -plugineille on vasta testausvaiheessa. Tulevassa Ardourin kolmosversiossa on näillä näkymin natiivin VST-tuen lisäksi myös VSTi-tuki, mutta vakaata versiota jouduttaneen odottamaan vielä jonkin aikaa.
Käytetyt pluginit vaikuttavat myös Ardourin vakauteen. Tämä on hyvä huomata, mikäli Ardour alkaa miksausvaiheessa tuntua epävakaalta: kyse voi olla kehnosti suunnitellusta pluginista, joka aiheuttaa epävakautta koko ohjelmalle. Tästä syystä Ardourin kotisivuille on koottu lista hyväksi havaituista plugineista, jota kannattaa ehdottomasti vilkaista.