Ero sivun ”GZDoom” versioiden välillä
(GZDoom) |
(ei mitään eroa)
|
Versio 21. huhtikuuta 2020 kello 01.03
GZDoom | |
---|---|
Käyttöliittymä | OpenGL, OpenAL, Vulkan |
Lisenssi | GPLv3 |
Kotisivu | zdoom.org |
GZDoom on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, jota ylläpitää Christoph Oelckers (Graf Zahl). Se julkaistiin ensimmäisen kerran 30. elokuuta 2005 ja se toimii Linuxissa kuin Windowsissa. Sen kehittäminen keskeytettiin 14. huhtikuuta 2010 paitsi päivityksistä, joka pitävät koodikantaansa synkronoituna ZDoomin kanssa.
19. tammikuuta 2008 peliportin kehitystä lykättiin, kunnes ZDoom julkaisiin uudemman kerran virallisesti, koska ZDoom-palvelimeen tehtiin erittäin laajoja muutoksia, jotka edellyttävät sen vuoksi OpenGL-renderöintikoodin muuttamista yhteensopivuuden vuoksi. ZDoomin virallinen julkaisu tehtiin 14. helmikuuta 2008 ja GZDoomin versio 1.1.0 julkaistiin pian sen jälkeen sisällyttämällä siihen tehdyt muutokset.
Graf Zahl ilmoitti Doomworld-foorumilla 14. huhtikuuta 2010, että GZDoomin kehitys oli pysähtynyt. Hän totesi syyt, ettei hänellä ollut aikaa työskennellä sen kanssa. Ja että hänet turhauttivat lukuisat valitukset kehityksen yhteensopimattomuudesta ATI-näytönohjaimien kanssa. Graf Zahl käytti verkkosivustoa ja kaikkia sen alikansioita, jolloin GZDoom ei ollut tilapäisesti käytettävissä paitsi sen peileistä. Sivusto on sittemmin kunnostettu. Vaikka renderoijaa ei enää kehitetä (eli uusia tärkeitä ominaisuuksia tai laajoja uudelleenkirjoituksia ei suunnitella).
GZDoomia kokonaisuutena ylläpidetään edelleen aktiivisesti ja päivitetään ZDoomin viimeisimpiin kehitysuuntiin. GZDoom uusin versio, joka kohdistuu nykyisiin järjestelmiin, joissa on moderni näytönohjain. (Vulkan/OpenGL 4.5 -ominaisuuksia suositellaan, mutta laitteiston renderöinnin vähimmäisvaatimus on OpenGL 3.3. Modeja tähän peliin löytyy paljon.
Asennus
GZDoom löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä gzdoom. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.