Ero sivun ”Total Annihilation 3D” versioiden välillä
(Juonta) |
p (lähdekoodi) |
||
(8 välissä olevaa versiota 6 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 4: | Rivi 4: | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti= | ||
| lisenssi=[[GPL]] | | lisenssi=[[GPL]] | ||
| käyttöliittymä= | | käyttöliittymä=[[SDL]], [[OpenGL]], [[Allegro]] | ||
| kotisivu=[http://www.ta3d.org www.ta3d.org] | | kotisivu=[http://www.ta3d.org www.ta3d.org] | ||
| lähdekoodi=[https://github.com/zuzuf/TA3D github.com/zuzuf/TA3D] | |||
}} | }} | ||
[[kuva:ta3d- install.png|right|250px|thumb|Total Annihilation 3D asennusohjelma käynnissä.]] | [[kuva:ta3d- install.png|right|250px|thumb|Total Annihilation 3D asennusohjelma käynnissä.]] | ||
[[kuva:ta3d-battle.png|right|250px|thumb|Kuvakaappaus pelistä.]] | [[kuva:ta3d-battle.png|right|250px|thumb|Kuvakaappaus pelistä.]] | ||
Total Annihilation 3D on porttaus eli käännös [[wikipedia:fi:Total_Annihilation|Total Annihilation]] pelistä, jonka julkaisi Chris Taylor ja Cavedog-yhtiö vuonna 1997. | '''Total Annihilation 3D''' on porttaus eli käännös [[wikipedia:fi:Total_Annihilation|Total Annihilation]] pelistä, jonka julkaisi Chris Taylor ja Cavedog-yhtiö vuonna 1997. Pelin lähdekoodit ovat vapaassa levityksessä. Peli on taistelu- sekä strategiapeli. Pelin idea on koota tarpeeksi energiaa ja metalleja, jotta voisi rakentaa riittävän hyviä yksiköitä ja tuhota niiden avulla vihollisen. | ||
Peli on taistelu- sekä strategiapeli. Pelin idea on koota tarpeeksi energiaa ja metalleja, jotta voisi rakentaa riittävän hyviä yksiköitä ja tuhota niiden avulla vihollisen. | |||
Pelissä on neljä/viisi yksikköluokkaa joita ovat kävelevät mechat eli kbotit, ajoneuvot, laivat, lentokoneet ja ilmatyynyalukset. | Pelissä on neljä/viisi yksikköluokkaa joita ovat kävelevät mechat eli kbotit, ajoneuvot, laivat, lentokoneet ja ilmatyynyalukset. | ||
Peliä voi pelata yksinpelinä tietokonetta vastaan (kampanjat) tai moninpelinä. Peli vaatii alkuperäiset cd-levyt, joiden mukana tulevat kampanjat, yksiköt ja kentät. | Peliä voi pelata yksinpelinä tietokonetta vastaan (kampanjat) tai moninpelinä. Peli vaatii alkuperäiset cd-levyt, joiden mukana tulevat kampanjat, yksiköt ja kentät. Pelistä on saatavana Linux, Windows ja Mac os X versiot, sekä paljon erilaisia modeja. | ||
==Juoni== | ==Juoni== | ||
Rivi 44: | Rivi 44: | ||
svn co http://svn.ta3d.org/ta3d/trunk ta3d | svn co http://svn.ta3d.org/ta3d/trunk ta3d | ||
Tämän jälkeen ohjelma täytyy [[Kääntäminen|kääntää]]. | Tämän jälkeen ohjelma täytyy [[Kääntäminen|kääntää]]. | ||
Kehitysversion [[lähdekoodi]]t päivittäminen ohjelmiston [[Svn]]-[[versionhallinta|versionhallinnasta]] komennolla | |||
svn update http://svn.ta3d.org/ta3d/trunk ta3d | |||
Tämän jälkeen ohjelma täytyy [[Kääntäminen|kääntää]] uudestaan. | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
Rivi 52: | Rivi 56: | ||
[[Luokka:Strategiapelit]] | [[Luokka:Strategiapelit]] | ||
[[Luokka: | [[Luokka:Portatut pelit]] |
Nykyinen versio 8. joulukuuta 2020 kello 09.19
Total Annihilation 3D | |
---|---|
Käyttöliittymä | SDL, OpenGL, Allegro |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.ta3d.org |
Lähdekoodi | github.com/zuzuf/TA3D |
Total Annihilation 3D on porttaus eli käännös Total Annihilation pelistä, jonka julkaisi Chris Taylor ja Cavedog-yhtiö vuonna 1997. Pelin lähdekoodit ovat vapaassa levityksessä. Peli on taistelu- sekä strategiapeli. Pelin idea on koota tarpeeksi energiaa ja metalleja, jotta voisi rakentaa riittävän hyviä yksiköitä ja tuhota niiden avulla vihollisen. Pelissä on neljä/viisi yksikköluokkaa joita ovat kävelevät mechat eli kbotit, ajoneuvot, laivat, lentokoneet ja ilmatyynyalukset. Peliä voi pelata yksinpelinä tietokonetta vastaan (kampanjat) tai moninpelinä. Peli vaatii alkuperäiset cd-levyt, joiden mukana tulevat kampanjat, yksiköt ja kentät. Pelistä on saatavana Linux, Windows ja Mac os X versiot, sekä paljon erilaisia modeja.
Juoni[muokkaa]
Total Annihilation sijoittuu galaksiin, jonka valtias on tieteen käsi nimeltä Core. Core oli kehitellyt menetelmän, jolla voitaisiin pelastaa koko galaksi, mutta se aloitti sodan, joka tuhosi miljoonia planeettoja. Prosessia kutsuttiin nimellä "patterning", jonka tarkoitus oli siirtää ihmisen mieli tietokoneeseen ja sieltä kestäviin koneisiin. Core määräsi että kaikille kansalaisilleen oli tehtävä näin. Kuitenkin jotkut vastustivat tätä lakia ja pakenivat galaksin reunoille ja näin syntyi kapinaliitto Arm. Sota syttyi. Arm käytti kloonausta ja taistelupukuja, mutta Core kopioi sotilaittensa mielen tuhansia kertoja ja siirsi ne taistelukoneisiinsa. Sota raivosi 4 000 vuotta tuhlaten kaikki galaksin resurssit ja teki siitä asumattoman erämaan. Molemmat osapuolet ovat nyt raunioina, heidän sotakompleksinsa on tuhottu. Armeijoista on jäänyt vain jäänteitä, joiden avulla taistelu jatkuu tuhoten uusia maailmoja. Molempien osapuolten tavoite on vastustajansa täydellinen tuhoaminen.
Asennus[muokkaa]
Total Annihilation 3D löytyy pelin kotisivujen epävirallisesta pakettilähteestä nimellä ta3d. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen. Peli vaatii *.hpi ja/tai *.ufo tiedostot, jotka sisältävät kentät ja yksiköt alkuperäisestä pelistä, demosta tai modista.
Voit asentaa nämä tiedostot automaattisesti cd:ltä install-sh scriptin avulla kirjoittamalla komentoriville käskyn:
./ta3d install
Lue lisää ohjeita pelin kotisivulta.
K/X/Ubuntu[muokkaa]
Ubuntu-paketit ovat saatavilla erillisestä epävirallisesta pakettivarastosta. Sen voi asentaa lisäämällä sources.list-tiedostoon seuraavat rivit:
deb http://www.ta3d.org/apt/ stable main deb http://www.ta3d.org/apt/ testing main
Mandriva[muokkaa]
http://www.ta3d.org/urpmi/ta3d.urpmi-media
Kehitysversion asentaminen[muokkaa]
Kehitysversion lähdekoodit voi hakea ohjelmiston Svn-versionhallinnasta komennolla
svn co http://svn.ta3d.org/ta3d/trunk ta3d
Tämän jälkeen ohjelma täytyy kääntää.
Kehitysversion lähdekoodit päivittäminen ohjelmiston Svn-versionhallinnasta komennolla
svn update http://svn.ta3d.org/ta3d/trunk ta3d
Tämän jälkeen ohjelma täytyy kääntää uudestaan.