Ero sivun ”Lua” versioiden välillä
p (malline) |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
| muistinhallinta=automaatinen | | muistinhallinta=automaatinen | ||
| vakaaversio=5.4 | | vakaaversio=5.4 | ||
| | | vakaapvm=[https://www.lua.org/versions.html#5.4 29. kesäkuuta 2020] | ||
| kotisivu=[https://www.lua.org/ lua.org] | | kotisivu=[https://www.lua.org/ lua.org] | ||
| lähdekoodi=[https://www.lua.org/ftp/ lua.org/ftp/] | | lähdekoodi=[https://www.lua.org/ftp/ lua.org/ftp/] |
Versio 8. joulukuuta 2020 kello 21.10
Lua | |
---|---|
Paradigma | proseduaalinen, funktionaalinen, oliopohjainen |
Tyypitys | heikko, dynaaminen |
Suoritusmalli | tulkattava |
Muistinhallinta | automaatinen |
Vakaa versio | 5.4 / 29. kesäkuuta 2020 |
Kotisivu | lua.org |
Lähdekoodi | lua.org/ftp/ |
Lua on proseduaalinen ja olio-pohjainen skriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi myös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä C-functiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten Python Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten VLC:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.
Esimerkki Linuxille sovitetusta Lua-virtuaalikoneesta C++-kielellä toteutettuna. Luodaan seuraavanlainen ohjelma.
extern "C"
{
#include <lua5.2/lua.h>
#include <lua5.2/lauxlib.h>
#include <lua5.2/lualib.h>
#include <stdlib.h> /* For function exit() */
#include <stdio.h> /* For input/output */
#include <string.h>
}
// Aliohjelma virhetilanteen tulostamista varten
void bail(lua_State *L, const char *msg){
fprintf(stderr, "\nFATAL ERROR:\n %s: %s\n\n",
msg, lua_tostring(L, -1));
exit(1);
}
int main(void)
{
// Luodaan LUA-virtuaalikone.
lua_State *L;
L = luaL_newstate();
// Otetaan LUA:n kirjastot käyttöön.
luaL_openlibs(L);
// Ladataan skipti1.lua käyttöön, mutta ei suoriteta sitä
if (luaL_loadfile(L, "scripti1.lua"))
// Virhe jos tiedostoa ei voi lukea
bail(L, "luaL_loadfile() failed");
// Suorita skipti1.lua
if (lua_pcall(L, 0, 0, 0))
// Virhe jos tiedoston sisällössä on virhe
bail(L, "lua_pcall() failed");
lua_getglobal(L, "tellme"); /* Mikä funktio suoritetaan */
if (lua_pcall(L, 0, 0, 0)) /* Suoritetaan funktio */
bail(L, "lua_pcall() failed"); /* Virhe jos lua tiedostossa on virhe. */
lua_close(L);
return 0;
}
Skripti1.lua sisältö voisi olla esimerkiksi tällainen.
function tellme()
io.write("Tämä tuloste luetaan Lua tellme-funktion kautta.\n")
end
Tiedosto ohjelma.cpp voidaan kääntää Linuxilla seuraavasti:
g++ ohjelma.cpp -o ohjelma
Katso myös
- Löve on Lua-scriptikieltä käyttävä pelimoottori.