Ero sivun ”Python” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (linkki wikipediaan)
(Lisätty kirjastoja listaan ja lisätty linkkejä. Sekä muita pieniä parannuksia.)
 
(52 välissä olevaa versiota 15 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Python on kehittynyt olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttava ohjelmointikieli. Python-ohjelmia ajetaan tulkkaamalla, ja sillä ohjelmoinnin oppiminen on helppoa.  
{{Perustietoa}}
{{Ohjelmointikieli
| nimi            = Python
| logo            = [[Tiedosto:Python-logo.svg|144px]]
| paradigma      = oliopohjainen
| tyypitys        = vahva, staattinen
| suoritusmalli  = tulkattava
| evaluointitapa  = innokas
| muistinhallinta = [[wikipedia:fi:Automaattinen_roskienkeräys|automaattinen]]
| tekijä          =
| kehittäjä      = Guido van Rossum
| moottori        =
| ensijulkaisu    = 1990
| vakaaversio    = 3.10.4
| vakaapvm        = [https://www.python.org/downloads/release/python-3104/ 24. maaliskuuta 2022]
| kehitysversio  = 3.11.0a6
| kehityspvm      = 7. maaliskuuta 2022
| ohjelmoitu      =
| käyttöliittymä  =
| tyyppi          = ohjelmointikieli, kehitystyökalut
| lisenssi        = [[GPL]] [https://www.python.org/download/releases/3.4.0/license/]
| kotisivu        = [https://www.python.org/ python.org]
| lähdekoodi      = [https://github.com/python github.com/python]
}}
'''Python''' on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. Nvidian grafiikkapiirien [[CUDA]]-ohjelmonti on mahdollista tehdä Pythonilla, joten laskenta voidaan antaa grafiikkapiirien suoritettavaksi.


== Linkkejä ==
==Moduulit==
*<tt>python-pip</tt> - Moduulien asennusohjelma
*<tt>Math</tt> - Matemaattiset laskutoimitukset
*<tt>Random</tt> - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
*<tt>Tkinter</tt> - Graafiset käyttöliittymät käyttäen helppoa [[Tcl|Tcl:n]] Tk-teknologiaa
*<tt>Os</tt> - Käyttöjärjestelmän palvelut
*<tt>Picle</tt> - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
*<tt>Time</tt> -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
*<tt>Sys</tt> - Järjestelmän palvelut
*<tt>Zipfile</tt> - [[zip]]-paketit
 
===Lisäkirjastot===
*[[wxPython]] - Graafiset käyttöliittymät
*[[pyGame]] - Peliohjelmointimoduuli
*[[pygame_sdl2]] - Peliohjelmointimoduuli [[SDL2]]-ohjelmoitirajapinnalla.
*[[pylint]] - lint tyylinen koodintarkistusohjelma Pythonille
*[[numpy]] - kirjasto numeerista laskentaa varten
*[[scipy]] - kirjasto tieteellistä ohjelmointia varten
*[[matplotlib]] - kirjasto graafien tekemistä varten
*[[pytorch]] ja [[tensorflow]] - kirjastoja tekoälyä ja koneoppimista varten
 
== Käyttö ==
Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu [[Paketinhallintajärjestelmä|paketinhallinnasta]]):
$ python
>>> print("linux.fi")
linux.fi
 
Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä <tt>.py</tt>:
<syntaxhighlight lang=python>
#!/usr/bin/env python
# ohjelma.py
for i in range(3):
    print(i)
</syntaxhighlight>
 
Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla
$ python ohjelma.py
Jolloin konsoliin tulostuisi
0
1
2
Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla <tt>./ohjelma.py</tt>, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:
#!/usr/bin/env python
Tällöin tiedostolla on oltava [[chmod|suoritusoikeudet]].
 
==Graafisia Python käyttöliittymiä==
* [[PyCrust]] on Python Shell-käyttöliittymä.
* [[PyShell]] on Python Shell-käyttöliittymä.
* [[PyPE]] on koodimuokkain.
* [[Spe]] [http://pythonide.stani.be/] on Python koodimuokkain.
 
Suurin osa [[Tekstieditori|tekstieditoreista]] sisältää tuen Pythonille.
 
== Katso myös ==
*[[Perl]]
*[[Ruby]]
*[[CUDA]]
 
==Aiheesta muualla==
*[[wikipedia:fi:Python|Python-artikkeli Wikipediassa]]
*[[wikipedia:fi:Python|Python-artikkeli Wikipediassa]]
*[https://ohjelmointi-24.mooc.fi Ilmainen Python 3 -verkkokurssi]
*[http://www.it.lut.fi/kurssit/08-09/CT20A0200/materiaali/Python_opas_2008.pdf Lappeenrannan teknillisen yliopiston Python-opas]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=python Ohjelmointiputkan Python-opas]
*[http://www.ibiblio.org/pub/multimedia/video/obp/IntroducingPython.mpg Pythonin esittelyvideo]
*[http://www.diveintopython.org/ Dive Into Python] -kirja, luettavissa verkossa
*[https://automatetheboringstuff.com/ Automate The Boring Stuff] Toinen verkossa ilmaiseksi luettava Python-kirja
*[https://opensource.com/article/19/4/managing-python-packages Opas lisäkirjstojen ja pakettien hallinnasta Pythonissa]


[[Luokka:Ohjelmistokehitys]]
{{Ohjelmointikielet}}
[[Luokka:Kehitystyökalut]]
[[Luokka:Oliopohjaiset ohjelmointikielet]]

Nykyinen versio 2. heinäkuuta 2024 kello 10.51

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
Python

Paradigma oliopohjainen
Tyypitys vahva, staattinen
Evaluointitapa innokas
Suoritusmalli tulkattava
Muistinhallinta automaattinen
Kehittäjä(t) Guido van Rossum
Ensijulkaisu 1990
Vakaa versio 3.10.4  / 24. maaliskuuta 2022
Kehitysversio 3.11.0a6  / 7. maaliskuuta 2022
Tyyppi ohjelmointikieli, kehitystyökalut
Lisenssi GPL [1]
Kotisivu python.org
Lähdekoodi github.com/python

Python on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. Nvidian grafiikkapiirien CUDA-ohjelmonti on mahdollista tehdä Pythonilla, joten laskenta voidaan antaa grafiikkapiirien suoritettavaksi.

Moduulit[muokkaa]

  • python-pip - Moduulien asennusohjelma
  • Math - Matemaattiset laskutoimitukset
  • Random - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
  • Tkinter - Graafiset käyttöliittymät käyttäen helppoa Tcl:n Tk-teknologiaa
  • Os - Käyttöjärjestelmän palvelut
  • Picle - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
  • Time -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
  • Sys - Järjestelmän palvelut
  • Zipfile - zip-paketit

Lisäkirjastot[muokkaa]

  • wxPython - Graafiset käyttöliittymät
  • pyGame - Peliohjelmointimoduuli
  • pygame_sdl2 - Peliohjelmointimoduuli SDL2-ohjelmoitirajapinnalla.
  • pylint - lint tyylinen koodintarkistusohjelma Pythonille
  • numpy - kirjasto numeerista laskentaa varten
  • scipy - kirjasto tieteellistä ohjelmointia varten
  • matplotlib - kirjasto graafien tekemistä varten
  • pytorch ja tensorflow - kirjastoja tekoälyä ja koneoppimista varten

Käyttö[muokkaa]

Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu paketinhallinnasta):

$ python
>>> print("linux.fi")
linux.fi

Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä .py:

#!/usr/bin/env python
# ohjelma.py
for i in range(3):
    print(i)

Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla

$ python ohjelma.py

Jolloin konsoliin tulostuisi

0
1
2

Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla ./ohjelma.py, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:

#!/usr/bin/env python

Tällöin tiedostolla on oltava suoritusoikeudet.

Graafisia Python käyttöliittymiä[muokkaa]

  • PyCrust on Python Shell-käyttöliittymä.
  • PyShell on Python Shell-käyttöliittymä.
  • PyPE on koodimuokkain.
  • Spe [2] on Python koodimuokkain.

Suurin osa tekstieditoreista sisältää tuen Pythonille.

Katso myös[muokkaa]

Aiheesta muualla[muokkaa]

v  k  m
Ohjelmointikielet
 Käännettävät  Assembly | C | C++ | Go | Haxe | Haskell | Java | Pascal
 Tulkattavat  Python | Perl | PHP | Ruby
 -skriptikielet  Lua | Bash
 GPGPU  OpenCL
 muut  GLSL