Ero sivun ”Quake” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p (quake 3) |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
(34 välissä olevaa versiota 10 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
Quake | {{Ohjelma | ||
| nimi=Quake | |||
| kuva=[[Tiedosto:Qauke-pelinakyma-convert-crop.jpg|250px]] | |||
| kuvateksti=Pelinäkymä | |||
| käyttöliittymä=[[OpenGL]] | |||
| lisenssi=[[GPL]] | |||
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | |||
| lähdekoodi=<li>[https://github.com/id-Software/Quake github.com/id-Software/Quake] <li> [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/source/q1source.zip ftp.idsoftware.com/idstuff/source/q1source.zip] | |||
}} | |||
'''Quake''' on klassinen ensimmäistä persoonasta kuvattu räiskintäpeli, jonka kehitti [[id Software]] vuonna 1996. Quake oli [[Descent]]in ohella ensimmäisiä räiskintäpelejä, jonka maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. [[Quake engine|Quake-pelimoottori]] julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999. | |||
==Asennus== | |||
{{Asenna|Quake|quake}} | |||
Peli vaatii alkuperäiset data tiedostot CD:ltä tai muulta asennusmedialta. Se on myös saatavilla [[GOG]]:sta. | |||
Quaken asentamiseen voi myös käyttää [http://liflg.org/ loki installeria]. | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
*[[Quake II]] | |||
*[[Quake III: arena]] | |||
*[[Doom]] | |||
*[[OpenArena]] | *[[OpenArena]] | ||
*[[Sauerbraten]] | *[[Sauerbraten]] | ||
*[[Quake Live]] | |||
*[[Smokin' Guns]] | |||
*[[Ioquake3]] | |||
==Aiheesta muualla== | |||
*[[wikipedia:fi:Quake-pelisarja|Quake-pelisarja suomenkielisessä Wikipediassa]] | |||
[[Luokka: | [[Luokka:Räiskintäpelit]] |
Nykyinen versio 19. maaliskuuta 2021 kello 11.34
Quake | |
---|---|
Pelinäkymä | |
Käyttöliittymä | OpenGL |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.idsoftware.com |
Lähdekoodi |
Quake on klassinen ensimmäistä persoonasta kuvattu räiskintäpeli, jonka kehitti id Software vuonna 1996. Quake oli Descentin ohella ensimmäisiä räiskintäpelejä, jonka maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. Quake-pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999.
Asennus[muokkaa]
Quake löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä quake. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen. Peli vaatii alkuperäiset data tiedostot CD:ltä tai muulta asennusmedialta. Se on myös saatavilla GOG:sta.
Quaken asentamiseen voi myös käyttää loki installeria.