Ero sivun ”ODE” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
(ODE) |
p (Kirjasto malline) |
||
(5 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{ | {{Kirjasto | ||
| nimi=ODE | | nimi = ODE | ||
| kuva=[[Tiedosto:ODE-logo.png|150px]] | | kuva = [[Tiedosto:ODE-logo.png|150px]] | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti = | ||
| | | tekijä = | ||
| kehittäjä = | |||
| kotisivu=[http://bulletphysics.org/ http:// | | ensijulkaisu = | ||
| vakaaversio = 3.05. | |||
| vakaapvm = 24. syyskuuta 2020 | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = [[C++]] | |||
| kirjasto = fysiikkasimulaatiokirjasto | |||
| lisenssi = [[zlib-lisenssi]] | |||
| kotisivu = [http://bulletphysics.org/ bulletphysics.org] | |||
| lähdekoodi = [http://sourceforge.net/projects/opende/files/ODE/ sourceforge.net/projects/opende/files/ODE/] | |||
}} | }} | ||
'''ODE''' eli '''Open Dynamics Engine''' on reaaliaikainen | |||
'''ODE''' eli '''Open Dynamics Engine''' on reaaliaikainen fysiikkasimulaatiokirjasto, joka simuloi jäykän kappaleen dynamiikkaa. Se on vakaa, helppokäyttöinen ja alustariippumaton käytetäänpä vaikka [[C]] tai [[C++]] ohjelmointikieliä. ODE:lla voidaan simuloida mm. ajoneuvoja, esineitä eri virtuaalitodellisuusympäristöissä, sekä virtuaalisia olentoja. Sitä käytetään tällä hetkellä monissa tietokonepeleissä ja simulointivälineissä. | |||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
{{Asenna|ODE|libode-dev}} | {{Asenna|ODE|libode-dev}} | ||
== | ==Katso myös== | ||
* [ | * [[Bullet]] | ||
* [[Crystal Space]] | |||
[[Luokka: Kirjastot]] | [[Luokka: Kirjastot]] | ||
[[Luokka: Fysiikkamoottorit]] |
Nykyinen versio 26. joulukuuta 2020 kello 05.04
ODE | |
---|---|
Vakaa versio | 3.05. / 24. syyskuuta 2020 |
Ohjelmoitu | C++ |
Kirjasto | fysiikkasimulaatiokirjasto |
Lisenssi | zlib-lisenssi |
Kotisivu | bulletphysics.org |
Lähdekoodi | sourceforge.net/projects/opende/files/ODE/ |
ODE eli Open Dynamics Engine on reaaliaikainen fysiikkasimulaatiokirjasto, joka simuloi jäykän kappaleen dynamiikkaa. Se on vakaa, helppokäyttöinen ja alustariippumaton käytetäänpä vaikka C tai C++ ohjelmointikieliä. ODE:lla voidaan simuloida mm. ajoneuvoja, esineitä eri virtuaalitodellisuusympäristöissä, sekä virtuaalisia olentoja. Sitä käytetään tällä hetkellä monissa tietokonepeleissä ja simulointivälineissä.
Asennus[muokkaa]
ODE löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä libode-dev. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.