Ero sivun ”ZDoom” versioiden välillä
pEi muokkausyhteenvetoa |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
(Yhtä välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 6: | Rivi 6: | ||
| lisenssi=[[GPLv2]] | | lisenssi=[[GPLv2]] | ||
| kotisivu=[https://zdoom.org zdoom.org] | | kotisivu=[https://zdoom.org zdoom.org] | ||
| | | lähdekoodi=[https://zdoom.org/files/zdoom/2.8/ https://zdoom.org/files/zdoom/2.8/] | ||
}} | }} | ||
Rivi 12: | Rivi 12: | ||
'''ZDoom'''-peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin [[Doom]]in alkuperäistä lähdekoodia käyttäen. 21. helmikuuta 2016 kehitys kuitenkin lopetettiin. Se ei tarjoa uusia ominaisuuksia, joita [[GZDoom]] tukee, mutta pystyy puolestaan käyttämään laitteiden renderointia vanhemmilla laitteilla, jotka eivät tue nykyaikaisia [[OpenGL]]-ominaisuuksia. Porttauksen avulla on mahdollista pelata useita [[Doom]]-pelityyleihin kuuluvia pelejä kuten esimerkiksi Doom 1 - Final Doom, Heretic, Hexen ja Strife. ZDoom toimii Linuxissa kuin Windowsissa. | '''ZDoom'''-peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin [[Doom]]in alkuperäistä lähdekoodia käyttäen. 21. helmikuuta 2016 kehitys kuitenkin lopetettiin. Se ei tarjoa uusia ominaisuuksia, joita [[GZDoom]] tukee, mutta pystyy puolestaan käyttämään laitteiden renderointia vanhemmilla laitteilla, jotka eivät tue nykyaikaisia [[OpenGL]]-ominaisuuksia. Porttauksen avulla on mahdollista pelata useita [[Doom]]-pelityyleihin kuuluvia pelejä kuten esimerkiksi Doom 1 - Final Doom, Heretic, Hexen ja Strife. ZDoom toimii Linuxissa kuin Windowsissa. | ||
ZDoomissa on nyt useita makuja! Ensisijainen porttaus on [[GZDoom]], tukee edistynyttä laitteistoa (OpenGL ja Vulkan) ja parannettuja ohjelmistojen renderointiominaisuuksia, kun taas porttaus [[LZDoom]] toimii vaihtoehtona eri ominaisuusjoukolla. Vaikka vanhemman ZDoom-kooditietokanta on lopetettu, viimeisin virallinen 2.8.1 julkaisu on kuitenkin saatavana jälkipolville. | ZDoomissa on nyt useita makuja! Ensisijainen porttaus on [[GZDoom]], tukee edistynyttä laitteistoa (OpenGL ja Vulkan) ja parannettuja ohjelmistojen renderointiominaisuuksia, kun taas porttaus [[LZDoom]] toimii vaihtoehtona eri ominaisuusjoukolla. Vaikka vanhemman ZDoom-kooditietokanta on lopetettu, viimeisin virallinen 2.8.1 julkaisu on kuitenkin saatavana jälkipolville. |
Nykyinen versio 10. joulukuuta 2020 kello 13.22
ZDoom | |
---|---|
Käyttöliittymä | SDL |
Lisenssi | GPLv2 |
Kotisivu | zdoom.org |
Lähdekoodi | https://zdoom.org/files/zdoom/2.8/ |
ZDoom-peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen. 21. helmikuuta 2016 kehitys kuitenkin lopetettiin. Se ei tarjoa uusia ominaisuuksia, joita GZDoom tukee, mutta pystyy puolestaan käyttämään laitteiden renderointia vanhemmilla laitteilla, jotka eivät tue nykyaikaisia OpenGL-ominaisuuksia. Porttauksen avulla on mahdollista pelata useita Doom-pelityyleihin kuuluvia pelejä kuten esimerkiksi Doom 1 - Final Doom, Heretic, Hexen ja Strife. ZDoom toimii Linuxissa kuin Windowsissa.
ZDoomissa on nyt useita makuja! Ensisijainen porttaus on GZDoom, tukee edistynyttä laitteistoa (OpenGL ja Vulkan) ja parannettuja ohjelmistojen renderointiominaisuuksia, kun taas porttaus LZDoom toimii vaihtoehtona eri ominaisuusjoukolla. Vaikka vanhemman ZDoom-kooditietokanta on lopetettu, viimeisin virallinen 2.8.1 julkaisu on kuitenkin saatavana jälkipolville.
GZDoom on uusin versio, joka kohdistuu nykyisiin järjestelmiin, joissa on moderni grafiikkalaitteisto. OpenGL 4.5 ja Vulkan -ominaisuuksia suositellaan ensisijaisesti, mutta laitteistolle on asetettu vähimmäisvaatimus OpenGL 3.3.
LZDoom perustuu vanhempaan GZDoom-versioon. Se ei tarjoa kaikkia ominaisuuksia, joita GZDoom tukee tällä hetkellä, mutta pystyy puolestaan käyttämään laitteiden renderointia vanhemmilla laitteilla, jotka eivät tue nykyaikaisia OpenGL-ominaisuuksia.
Asennus[muokkaa]
ZDoom löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä zdoom. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.