Ero sivun ”Lua” versioiden välillä
(Lua-kielistä juttua.) |
|||
Rivi 8: | Rivi 8: | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [http://www.lua.org/ Ohjelman kotisivu] | * [http://www.lua.org/ Ohjelman kotisivu] | ||
* [http://yaamboo.com/suomipelit/artikkeli.php?id=52 Suomipelit - LUA:n alkeet] | |||
[[Luokka:Kehitystyökalut]] | [[Luokka:Kehitystyökalut]] |
Versio 23. marraskuuta 2013 kello 09.01
Lua on proseduaalinen ja olio-pohjainen scriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi muös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä C-functiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten Python Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten VLC:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.
Katso myös
- Löve on Lua-scriptikieltä käyttävä pelimoottori.