Ero sivun ”GLM” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p (→Katso myös) |
|||
Rivi 33: | Rivi 33: | ||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
* [[OpenGL]] | * [[OpenGL]] | ||
* [[GLFW]] | * [[GLFW]] | ||
* [[GLU]] | * [[GLU]] |
Versio 4. elokuuta 2016 kello 22.11
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLM | |
---|---|
Käyttöliittymä | kirjasto |
Kotisivu | http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html |
GLM (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) C++ matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language (GLSL)-ohjelmointia.
Käyttö esimerkki:
#include <glm/vec3.hpp> // glm::vec3
#include <glm/vec4.hpp> // glm::vec4
#include <glm/mat4x4.hpp> // glm::mat4
#include <glm/gtc/matrix_transform.hpp> // glm::translate, glm::rotate, glm::scale, glm::perspective
glm::mat4 camera(float Translate, glm::vec2 const & Rotate)
{
glm::mat4 Projection = glm::perspective(glm::radians(45.0f), 4.0f / 3.0f, 0.1f, 100.f);
glm::mat4 View = glm::translate(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.0f, 0.0f, -Translate));
View = glm::rotate(View, Rotate.y, glm::vec3(-1.0f, 0.0f, 0.0f));
View = glm::rotate(View, Rotate.x, glm::vec3(0.0f, 1.0f, 0.0f));
glm::mat4 Model = glm::scale(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.5f));
return Projection * View * Model;
}