Ero sivun ”Xgl” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(jonkunlaista pohjaa)
 
(laajennusta)
Rivi 1: Rivi 1:
XGL on ohjelmisto jonka avulla [[X Window System|X-palvelin]] voi piirtää työpöydän [[OpenGL]]ää käyttäen. Täten saadaan paremmin hyödynnettyä nykyisten näytönohjainten potentiaali, ja onkin väitetty että nykyiset näytönohjaimet tekevät asiat nopeammin kolmiulotteisesti kuin kaksiulotteisesti. Erityisten ikkunamanagerien kuten [[Compiz]] tai [[Beryl]] avulla saadaan myös käyttöön erilaisia efektejä.
XGL on erillinen [[X Window System|X-palvelin]], joka piirtää työpöydän [[OpenGL]]:ää käyttäen. XGL mahdollistaa kolmiulotteisen työpöydän käytön ja yleensä myös parantaa työpöydän suorituskykyä, sillä useimpien nykyaikaisten näytönohjainten 3D-toiminnot ovat huomattavasti 2D-toimintoja edistyneempiä.
XGL:n kehityksen aloitti [[Novell]] David Revemanin johdolla ja ensimmäinen versio julkaistiin 2.1.2006. Kolmiulotteisen työpöydän käyttöönotto edellyttää lisäksi jonkin 3D-efektejä tukevan [[ikkunointiohjelma]]n, kuten [[Compiz]]in tai [[Beryl]]in, käyttöä.  


==Aiheesta muualla==
[[AIGLX]] on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi [[X.org]]-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman XGL:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn [[binääriajurit]] tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta.
 
==Linkkejä==
*[[wikipedia:XGL|XGL englanninkielisessä Wikipediassa]]
*[[wikipedia:XGL|XGL englanninkielisessä Wikipediassa]]
*[http://en.opensuse.org/Xgl XGL OpenSUSEn wikissä]


[[Luokka:3D-työpöytä]]
[[Luokka:3D-työpöytä]]

Versio 19. elokuuta 2007 kello 12.51

XGL on erillinen X-palvelin, joka piirtää työpöydän OpenGL:ää käyttäen. XGL mahdollistaa kolmiulotteisen työpöydän käytön ja yleensä myös parantaa työpöydän suorituskykyä, sillä useimpien nykyaikaisten näytönohjainten 3D-toiminnot ovat huomattavasti 2D-toimintoja edistyneempiä. XGL:n kehityksen aloitti Novell David Revemanin johdolla ja ensimmäinen versio julkaistiin 2.1.2006. Kolmiulotteisen työpöydän käyttöönotto edellyttää lisäksi jonkin 3D-efektejä tukevan ikkunointiohjelman, kuten Compizin tai Berylin, käyttöä.

AIGLX on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi X.org-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman XGL:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn binääriajurit tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta.

Linkkejä