Ero sivun ”FlightGear” versioiden välillä
(mallinteeseen kuva) |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
[[Kuva:747-nousee-Helsinki-Vantaa.png|200px|right|thumb|Pakistan Air Boeing 747 nousemassa öiseltä Helsinki-Vantaalta.]] | [[Kuva:747-nousee-Helsinki-Vantaa.png|200px|right|thumb|Pakistan Air Boeing 747 nousemassa öiseltä Helsinki-Vantaalta.]] | ||
[[Kuva:flightgear_EFHK_linuxfi_screenshot.png|200px|right|thumb|Air France A320 lentämässä Helsinki-Vantaan edustalla.]] | [[Kuva:flightgear_EFHK_linuxfi_screenshot.png|200px|right|thumb|Air France A320 lentämässä Helsinki-Vantaan edustalla.]] | ||
==Käyttö== | |||
Flightgearin käyttöliittymä on hieman kankea, esimerkiksi lentokoneen valitsemiseen ei ole valikkoa. Flightgear tarjoaa kymmeniä eri komentorivioptioita, tässä tärkeimpiä: | |||
*näytä tarjolla olevat lentokoneet | |||
fgfs --show-aircraft | |||
*käynnistä flightgear, käytä lentokonetta x | |||
fgfs --aircraft=x | |||
*lentokentän valinta: XXXX=lentokentän ICAO -tunnus | |||
fgfs --airport=XXXX | |||
*automaattisen sivuperäsimen käyttöönotto: | |||
fgfs --enable-auto-coordination | |||
==Lentäminen== | |||
Flightgearin lentokoneiden ohjaaminen on mahdollista hiirellä ja näppäimistöllä, mutta käytännössä jonkinlainen joystick tai vähintään analogiohjaimilla varustettu laattaohjain on lähes välttämätön. | |||
Hiiren toiminnalla on Flightgearissa kolme tilaa, joiden välillä vaihdetaan painamalla hiiren oikeaa näppäintä. Ensimmäisessä tilassa hiirellä voi normaalisti klikkailla käyttöliittymää ja ohjaamon osia. Toisessa tilassa hiirtä käytetään koneen ohjaamiseen ja kolmannessa kuvakulman pyörittämiseen. | |||
===Joystick=== | |||
Joystickin joutuu Flightgeariin säätmään hieman erikseen. Flightgearin mukana tulee yleensä fgjs -ohjelma, joka pyytää ohjainta heiluttelemalla ja nappeja painelemalla asettamaan ohjaimen halutut napit ja akselit ohjaamaan haluttuja, usein tarvittuja lentokoneen toimintoja. Fgjs kirjoittaa ajamisensa lopussa jsX.xml -tiedoston, jossa X on säädetyn ohjaimen numero. /dev/input/js0:aa vastaa siis js0.xml -tiedosto. Tätä voi tekstitiedostolla hienosäätää paremmin vastaamaan omia toiveita, mikäli fgjs:n logiikka ei riittänyt. js0.xml tulee kopioida Flightgearin datahakemistossa olevaan hakemistoon Input/Joysticks. | |||
==Kartastot== | |||
Flightgearin mukana tulee karttoja vain pienen San Franciscon ympäristöön sijoittuvan alueen verran. Lisää karttoja voi ladata Flightgearin kartastosivulta [http://www.flightgear.org/Downloads/scenery.html]. Sivustolta saatavat tiedostot sisältävät maapallon osia 10*10 asteen paloina. Suomi sattuu melkein kokonaan yhdelle tällaiselle palaselle. Karttoja ei kannata välttämättä asentaa FlightGearin datahakemistoon, vaan jonnekin eri paikkaan, jonka osoittaa sitten FG_SCENERY -[[Ympäristömuuttuja|ympäristömuuttujalla]] tai [[Symbolinen_linkki|linkillä]]. Tällöin myös useampi Flightgear -asennus voi hyödyntää yhtä kopiota kartastosta. | |||
Flightgearin mukana tulee myös terrasync -niminen ohjelma, joka osaa "lennosta" ladata maastoja Flightgearin palvelimilta tarvittaessa. | |||
== Linkkejä == | == Linkkejä == |
Versio 24. elokuuta 2007 kello 13.44
FlightGear | |
---|---|
Tiedosto:Flightgear.png Öisellä San Franciscon kiitoradalla. | |
Käyttöliittymä | 3D |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | pelin kotisivu |
Flightgear (Fgfs) on vapaan lähdekoodin lentosimulaattori Linux-, Unix-, Mac OS X- ja Windows-alustoille. Peliin on saatavilla runsas määrä erilaisia lentokoneita Ufoista KittyHawkiin asti. Myös monipelituki löytyy. Koko maailman kartasto on saatavilla.
Käyttö
Flightgearin käyttöliittymä on hieman kankea, esimerkiksi lentokoneen valitsemiseen ei ole valikkoa. Flightgear tarjoaa kymmeniä eri komentorivioptioita, tässä tärkeimpiä:
- näytä tarjolla olevat lentokoneet
fgfs --show-aircraft
- käynnistä flightgear, käytä lentokonetta x
fgfs --aircraft=x
- lentokentän valinta: XXXX=lentokentän ICAO -tunnus
fgfs --airport=XXXX
- automaattisen sivuperäsimen käyttöönotto:
fgfs --enable-auto-coordination
Lentäminen
Flightgearin lentokoneiden ohjaaminen on mahdollista hiirellä ja näppäimistöllä, mutta käytännössä jonkinlainen joystick tai vähintään analogiohjaimilla varustettu laattaohjain on lähes välttämätön.
Hiiren toiminnalla on Flightgearissa kolme tilaa, joiden välillä vaihdetaan painamalla hiiren oikeaa näppäintä. Ensimmäisessä tilassa hiirellä voi normaalisti klikkailla käyttöliittymää ja ohjaamon osia. Toisessa tilassa hiirtä käytetään koneen ohjaamiseen ja kolmannessa kuvakulman pyörittämiseen.
Joystick
Joystickin joutuu Flightgeariin säätmään hieman erikseen. Flightgearin mukana tulee yleensä fgjs -ohjelma, joka pyytää ohjainta heiluttelemalla ja nappeja painelemalla asettamaan ohjaimen halutut napit ja akselit ohjaamaan haluttuja, usein tarvittuja lentokoneen toimintoja. Fgjs kirjoittaa ajamisensa lopussa jsX.xml -tiedoston, jossa X on säädetyn ohjaimen numero. /dev/input/js0:aa vastaa siis js0.xml -tiedosto. Tätä voi tekstitiedostolla hienosäätää paremmin vastaamaan omia toiveita, mikäli fgjs:n logiikka ei riittänyt. js0.xml tulee kopioida Flightgearin datahakemistossa olevaan hakemistoon Input/Joysticks.
Kartastot
Flightgearin mukana tulee karttoja vain pienen San Franciscon ympäristöön sijoittuvan alueen verran. Lisää karttoja voi ladata Flightgearin kartastosivulta [1]. Sivustolta saatavat tiedostot sisältävät maapallon osia 10*10 asteen paloina. Suomi sattuu melkein kokonaan yhdelle tällaiselle palaselle. Karttoja ei kannata välttämättä asentaa FlightGearin datahakemistoon, vaan jonnekin eri paikkaan, jonka osoittaa sitten FG_SCENERY -ympäristömuuttujalla tai linkillä. Tällöin myös useampi Flightgear -asennus voi hyödyntää yhtä kopiota kartastosta.
Flightgearin mukana tulee myös terrasync -niminen ohjelma, joka osaa "lennosta" ladata maastoja Flightgearin palvelimilta tarvittaessa.