Ero sivun ”Xgl” versioiden välillä
p (XGL -> Xgl) |
p (==Aiheesta muualla==) |
||
Rivi 4: | Rivi 4: | ||
[[AIGLX]] on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi [[X.org]]-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman Xgl:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn [[binääriajurit]] tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta. | [[AIGLX]] on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi [[X.org]]-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman Xgl:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn [[binääriajurit]] tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta. | ||
== | ==Aiheesta muualla== | ||
*[[wikipedia:Xgl|Xgl englanninkielisessä Wikipediassa]] | *[[wikipedia:Xgl|Xgl englanninkielisessä Wikipediassa]] | ||
*[http://en.opensuse.org/Xgl Xgl OpenSUSEn wikissä] | *[http://en.opensuse.org/Xgl Xgl OpenSUSEn wikissä] | ||
[[Luokka:3D-työpöytä]] | [[Luokka:3D-työpöytä]] |
Versio 29. syyskuuta 2007 kello 13.51
Xgl on erillinen X-palvelin, joka piirtää työpöydän OpenGL:ää käyttäen. Xgl mahdollistaa kolmiulotteisen työpöydän käytön ja yleensä myös parantaa työpöydän suorituskykyä, sillä useimpien nykyaikaisten näytönohjainten 3D-toiminnot ovat huomattavasti 2D-toimintoja edistyneempiä. Xgl:n kehityksen aloitti Novell David Revemanin johdolla ja ensimmäinen versio julkaistiin 2.1.2006. Kolmiulotteisen työpöydän käyttöönotto edellyttää lisäksi jonkin 3D-efektejä tukevan ikkunointiohjelman, kuten Compizin tai Berylin, käyttöä.
AIGLX on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi X.org-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman Xgl:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn binääriajurit tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta.