Ero sivun ”Python” versioiden välillä
p (Malline) |
p (päivitystä) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa}} | {{Perustietoa}} | ||
{{Ohjelmointikieli | {{Ohjelmointikieli | ||
| nimi=Python | | nimi = Python | ||
| paradigma=oliopohjainen | | logo = [[Tiedosto:Python-logo.svg|100px]] | ||
| tyypitys=vahva, staattinen | | paradigma = oliopohjainen | ||
| suoritusmalli=tulkattava | | tyypitys = vahva, staattinen | ||
| muistinhallinta= | | suoritusmalli = tulkattava | ||
| vakaaversio=3. | | evaluointitapa = innokas | ||
| vakaapvm=[https://www.python.org/downloads/release/python- | | muistinhallinta = [[wikipedia:fi:Automaattinen_roskienkeräys|automaattinen]] | ||
| | | tekijä = | ||
| kotisivu=[https://www.python.org/ python.org] | | kehittäjä = Guido van Rossum | ||
| lähdekoodi=[https://github.com/python github.com/python] | | moottori = | ||
| ensijulkaisu = 1990 | |||
| vakaaversio = 3.10.4 | |||
| vakaapvm = [https://www.python.org/downloads/release/python-3104/ 24. maaliskuuta 2022] | |||
| kehitysversio = 3.11.0a6 | |||
| kehityspvm = 7. maaliskuuta 2022 | |||
| ohjelmoitu = | |||
| käyttöliittymä = | |||
| tyyppi = ohjelmointikieli, kehitystyökalut | |||
| lisenssi = [[GPL]] [https://www.python.org/download/releases/3.4.0/license/] | |||
| kotisivu = [https://www.python.org/ python.org] | |||
| lähdekoodi = [https://github.com/python github.com/python] | |||
}} | }} | ||
'''Python''' on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. | '''Python''' on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. Nvidian grafiikkapiirien [[CUBA]]-ohjelmonti on mahdollista tehdä Pythonilla, joten laskenta voidaan antaa grafiikkapiirien suoritettavaksi. | ||
==Moduulit== | ==Moduulit== | ||
Rivi 63: | Rivi 74: | ||
*[[Perl]] | *[[Perl]] | ||
*[[Ruby]] | *[[Ruby]] | ||
*[[CUBA]] | |||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== |
Versio 24. maaliskuuta 2022 kello 19.13
Python | |
---|---|
Paradigma | oliopohjainen |
Tyypitys | vahva, staattinen |
Evaluointitapa | innokas |
Suoritusmalli | tulkattava |
Muistinhallinta | automaattinen |
Kehittäjä(t) | Guido van Rossum |
Ensijulkaisu | 1990 |
Vakaa versio | 3.10.4 / 24. maaliskuuta 2022 |
Kehitysversio | 3.11.0a6 / 7. maaliskuuta 2022 |
Tyyppi | ohjelmointikieli, kehitystyökalut |
Lisenssi | GPL [1] |
Kotisivu | python.org |
Lähdekoodi | github.com/python |
Python on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. Nvidian grafiikkapiirien CUBA-ohjelmonti on mahdollista tehdä Pythonilla, joten laskenta voidaan antaa grafiikkapiirien suoritettavaksi.
Moduulit
- python-pip - Moduulien asennusohjelma
- Math - Matemaattiset laskutoimitukset
- Random - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
- Tkinter - Graafiset käyttöliittymät
- Os - Käyttöjärjestelmän palvelut
- Picle - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
- Time -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
- Sys - Järjestelmän palvelut
- Zipfile - zip-paketit
Lisäkirjastot
- wxPython - Graafiset käyttöliittymät
- pyGame - Peliohjelmointimoduuli
- pygame_sdl2 - Peliohjelmointimoduuli SDL2-ohjelmoitirajapinnalla.
Käyttö
Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu paketinhallinnasta):
$ python >>> print("linux.fi") linux.fi
Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä .py:
#!/usr/bin/env python
# ohjelma.py
for i in range(3):
print(i)
Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla
$ python ohjelma.py
Jolloin konsoliin tulostuisi
0 1 2
Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla ./ohjelma.py, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:
#!/usr/bin/env python
Tällöin tiedostolla on oltava suoritusoikeudet.
Graafisia Python käyttöliittymiä
- PyCrust on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyShell on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyPE on koodimuokkain.
- Spe [2] on Python koodimuokkain.
Katso myös
Aiheesta muualla
- Python-artikkeli Wikipediassa
- Lappeenrannan teknillisen yliopiston Python-opas
- Ohjelmointiputkan Python-opas
- Pythonin esittelyvideo
- Dive Into Python -kirja, luettavissa verkossa
Ohjelmointikielet | |
Käännettävät | Assembly | C | C++ | Go | Haxe | Haskell | Java | Pascal |
---|---|
Tulkattavat | Python | Perl | PHP | Ruby |
-skriptikielet | Lua | Bash |
GPGPU | OpenCL |
muut | GLSL |