Ero sivun ”Wavefront OBJ” versioiden välillä
p (päivitys) |
p (fix) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{perustietoa}} | {{perustietoa|en:Wavefront .obj file}} | ||
{{Tiedostomuodot | {{Tiedostomuodot | ||
| nimi = Wavefront OBJ | | nimi = Wavefront OBJ | ||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
| säiliönmuoto = teksti | | säiliönmuoto = teksti | ||
| tiedostopääte = .obj | | tiedostopääte = .obj | ||
| mediatyyppi = | | mediatyyppi = model/obj | ||
| koodekki = | | koodekki = | ||
| vakaaversio = | | vakaaversio = | ||
Rivi 16: | Rivi 16: | ||
| avoinkoodi = | | avoinkoodi = | ||
}} | }} | ||
'''Wavefront OBJ''' eli .obj on [[Wavefront Technologies]]in kehittämä tekstimuotoinen tiedosto, joka sisältää ohjeen mallinnetun kappaleen polygonien piirtämiseen. | '''Wavefront OBJ''' eli .obj on [[Wavefront Technologies]]in kehittämä tekstimuotoinen 3D-tiedosto, joka sisältää ohjeen mallinnetun kappaleen polygonien piirtämiseen. | ||
Se sisältää kolmiulotteisen objektin, joka sisältää 3D-koordinaatit, tekstuurikartat, polygonipinnat ja muut objektitiedot. OBJ-tiedostot voivat myös tallentaa viittauksia yhteen tai useampaan .MTL-tiedostoon, jotka sisältävät objektin pintamateriaalia. | Se sisältää kolmiulotteisen objektin, joka sisältää 3D-koordinaatit, tekstuurikartat, polygonipinnat ja muut objektitiedot. OBJ-tiedostot voivat myös tallentaa viittauksia yhteen tai useampaan .MTL-tiedostoon, jotka sisältävät objektin pintamateriaalia. |
Versio 7. huhtikuuta 2022 kello 12.55
Wavefront OBJ | |
---|---|
Kehittäjä(t) | Wavefront Technologies |
Säiliömuoto | teksti |
Tiedostopääte | .obj |
Mediatyyppi | model/obj |
Lisenssi | Avoin standardi |
Wavefront OBJ eli .obj on Wavefront Technologiesin kehittämä tekstimuotoinen 3D-tiedosto, joka sisältää ohjeen mallinnetun kappaleen polygonien piirtämiseen.
Se sisältää kolmiulotteisen objektin, joka sisältää 3D-koordinaatit, tekstuurikartat, polygonipinnat ja muut objektitiedot. OBJ-tiedostot voivat myös tallentaa viittauksia yhteen tai useampaan .MTL-tiedostoon, jotka sisältävät objektin pintamateriaalia.
OBJ-muotoa pidetään universaalina 3D-mallimuotona, koska 3D-kuvanmuokkaussovellukset tukevat sitä laajalti. Muoto on yksinkertainen ja tekstipohjainen, mikä on yksi syy siihen, että monet ohjelmat käyttävät sitä. Yksinkertainen formaattirakenne voi kuitenkin johtaa myös valtaviin tiedostokokoihin, jos niihin tallennetaan suuria ja monimutkaisia 3D-objekteja.
OBJ-tiedostoon voi törmätä monin eri tavoin, esimerkiksi videopelissä, luotaessa visuaalisia tehosteita elokuvaan tai suunniteltaessa 3D-mallia todellisesta esineestä tai rakennuksesta. Koska OBJ 3D-muotoa tuetaan niin laajalti, monet käyttäjät vievät mallinsa OBJ-tiedostoina, kun he siirtävät niitä 3D-ohjelmasta toiseen tai kun he jakavat 3D-mallia työkaverin kanssa.
Ohjelmia joilla voi katsella OBJ-tiedostoja
- g3dviewer - 3D-mallien katselua.
Ohjelmia jotka avaavat ja luovat OBJ-tiedostoja
Pelimoottorit jotka käyttävät OBJ-tiedostoja
Kolmiulotteinen mallinnus | |
Mallinnusmuodot | .BLEND | .STL | .OBJ | .FBX | .DAE |
---|---|
CAD-mallinnusmuodot | .DXF | .STL | .DWG | .IGS | 3DS | .MAX |