Tremulous
Tremulous | |
---|---|
Ihmiset puolustamassa tukikohtaansa | |
Käyttöliittymä | OpenGL |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | tremulous.net |
Lähdekoodi |
Tremulous on FPS-räiskintäpeli, joka yhdistelee RTS-elementtejä. Pelissä on vastakkain kaksi ryhmää: ihmiset ja alienit. Molemmat ryhmät voivat rakentaa erilaisia rakennelmia tukikohdan puolustukseksi ja oman toimintansa edistämiseksi. Tällä hetkellä Tremulousia voi pelata vain moninpelinä.
Ominaisuudet
- Joustava tehostejärjestelmä - 99% erikoistehosteista on muokattavissa skriptien avulla
- 16 pelissä rakennettavissa olevaa rakennetta
- Alieneilla useita yksilöllisiä ominaisuuksia omaavia hahmoluokkia
- Ihmisillä räätälöitävät aseet ja varusteet
- Mahdollisuus väijyä seinillä ja pimeissä nurkissa odottaen pahaa aavistamattomia ihmisiä
- Realistinen fysiikanmallinnus
- Joustava karttajärjestelmä
- Laajat asevarastot - mahdollisuus päättää vaikka kesken pelin, millä varusteilla pelaa
Asentaminen
Tremulous löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä tremulous. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen..
Pelin vaatimukset
- Käyttöjärjesetelmä: FreeBSD, Linux, Mac OS X & Microsoft Windows
- Prosessori: 700 MHz
- Keskusmuistia: 256 Mt
- Näytönohjain: Intel GMA, 32 MB nVIDIA GeForce2 tai ATi Radeon 7000
- Äänet: Stereoäänikortti
- Kiintolevytila: 125 Mt
- Internet-yhteys: 56 kbit/s
Pelin kulku
Alussa ihmiset ja alienit ovat jakautuneet eri puolille karttaa omiin tukikohtiinsa. Tarkoituksena on hyökätä vastapuolen tukikohtaan ja estää uusien vihollisten syntyminen tuhoamalla keskeiset tukikohdan rakenteet ja rakentajat.
Rakentaminen
Pelissä on mahdollista laajentaa tukikohtaa ja lisätä puolustusrakenteita.
Rodut ja niiden erikoispiirteet
Alienit
Alienien kehitys tapahtuu kotelovaiheen kautta, jonka jälkeen syntyy uusi ja entistä voimakkaampi laji. Pelaaja voi valita lajit useasta eri vaihtoehdosta. Kehittyminen vaatii kuitenkin ruokaa, jota saa ihmisiä pureksimalla.
Valittavissa olevat lajit
Hinta | Taso | Laji | Kestävyys | Kyvyt | |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | Granger | ? | rakentaa ja purkaa rakennuksia | |
0 | 2 | Advanced Granger | ? | rakentaa, viiltää, sylkee, aktivoi kehityksen, purkaa omia ja vihollisen rakennelmia, sekä kävelee seinillä | |
0 | 1 | Dretch | 25 | puree kosketuksesta ja juoksee pitkin seiniä | |
1 | 1 | Basilisk | 75 | viiltää, tarttuu ja juoksee seinillä | |
2 | 2 | Advanced Basilisk | 100 | viiltää, suihkuttaa kaasua, tarttuu ja kävelee seinillä | |
2 | 1 | Marauder | 150 | puree, voi roikkua tai hypätä seinästä | |
3 | 2 | Advanced Marauder | 175 | puree, lähettää kimpoavan sähköimpulssin, voi roikkua tai hypätä seinästä | |
3 | 1 | Dragoon | 200 | puree, syöksähtää vihollisen kimppuun | |
4 | 3 | Advanced Dragoon | 250 | puree, syöksähtää vihollisen kimppuun , sylkee piikikästä seittiä | |
5 | 3 | Tyrant | 400 | viiltää, rynnii, parantava energiakehä |
Rakennukset on rakennettava keskusälyn (Overmind) tai munan läheisyyteen. Kaikki rakennukset luovat ympärilleen ihmisten toimia hidastavan ilmapiirin sekä roiskuttavat happoa ympärilleen tuhoutuessaan.
Tietoisuus | Taso | Rakenne | Tarkoitus | |
---|---|---|---|---|
0 | 1 | Overmind | yhteinen tietoisuus, johon muut alienit ja rakennukset tukeutuvat | |
10 | 1 | Egg | levittää keskusälyn tietoisuutta ja synnyttää uusia alieneita | |
8 | 1 | Acid Tube | puolustusrakennelma, joka sylkee happoa | |
10 | 1 | Barricade | tukkii kulkuväyliä ja hidastaa ihmisten liikkumista | |
8 | 2 | Trapper | sylkee liimaa, joka pysäyttää ihmiset sekä estää kääntymästä, ellei käytä taistelupukua | |
12 | 2 | Booster | nopeuttaa lähellä olevien alieneiden parantumista, sekä lisää myrkyn niiden hyökkäykseen | |
0 | 3 | Hovel | kovakuorinen suoja, jonne Grangersit voivat mennä piiloon | |
12 | 3 | Hive | puolustusrakennelma joka vapauttaa pieniä hyönteisiä, jotka hyökkäävät ihmisten kimppuun |
Ihmiset
Ihmisten kehitys pelin edetessä tapahtuu varusteita ja aseita hankkimalla.
Katso myös
- Nexuiz - DarkPlaces-pelimoottoria käyttävä tumma fps-räiskintä
- OpenArena -Quake3-moottorin päälle rakennettu kevyt mutta kehittynyt fps-räiskintä
- Quake - Alkuperäinen räiskintäpeli, joka on uudelleen julkaistu avoimena lähdekoodina
- Doom - Pitkän historian omaava nostalginen fps-räiskintä
- Sauerbraten - Cube 2:n päälle rakennettu yksin- ja moninpelin sisältävä fps-räiskintä