Ero sivun ”FlightGear” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
→Joystick
pEi muokkausyhteenvetoa |
|||
Rivi 27: | Rivi 27: | ||
===Joystick=== | ===Joystick=== | ||
FlightGear sisältää kuvaukset tunnetuimmista peliohjaimista ja se yrittää oletuksena valmiiksi käyttää tunnistamalleen laitteelle tehtyjä asetuksia, mutta järjestelmä ei ole täysin varmatoiminen: Esimerkiksi eri [[Linux]]in versioilla ohjainten painikkeiden ja akselien järjestys voi vaihdella, eivätkä päällisin puolin samanlaiset laitteet välttämättä ilmoita olevansa täysin samannimisiä. | |||
Kulloinkin käytössä olevan [[Linux-jakelu]]n pakettivarastoista asennettu Flightgear tunnistaa laitteet todennäköisemmin oikein kuin lähdekoodeista itse käännetty, sillä tällöin paketoija on saattanut korjata asetuksia kyseiseen jakeluun paremmin sopiviksi. | |||
==== Jos automaattinen asetus ei toimi ==== | |||
Flightgearin joystick-asetustiedostot ovat tavallisia [[XML]]-tiedostoja, joita voi muokata tavallisella tekstieditorilla. Mikäli Flightgearin mukana näyttäisi tulevan käytössä olevaan joystickia vastaava asetustiedosto, mutta ohjain tunnistuu silti vain kaksiakselisena, kannattaa koettaa lisätä oman joystickin nimitunniste asetustiedostoon. Tunnisteen voi tarkistaa esimerkiksi js_demo -ohjelmalla. | |||
Flightgearin mukana tulee yleensä fgjs -ohjelma, joka pyytää ohjainta heiluttelemalla ja nappeja painelemalla asettamaan ohjaimen halutut napit ja akselit ohjaamaan haluttuja, usein tarvittuja lentokoneen toimintoja. Fgjs kirjoittaa ajamisensa lopussa jsX.xml -tiedoston, jossa X on säädetyn ohjaimen numero. /dev/input/js0:aa vastaa siis js0.xml -tiedosto. Tätä voi tekstitiedostolla hienosäätää paremmin vastaamaan omia toiveita, mikäli fgjs:n logiikka ei riittänyt. js0.xml tulee kopioida Flightgearin datahakemistossa olevaan hakemistoon Input/Joysticks. | |||
==Kartastot== | ==Kartastot== |